10772763_s“האח הגדול” רוכש עוצמה שמעולם לא הייתה לו עד כה, ואשר מעלה שאלות ותהיות רבות. רייתאון (Raytheon ) היא חברת ציוד ביטחוני רב-לאומית, אשר פיתחה בחשאי תוכנה המסוגלת לעקוב אחר תנועות של אנשים ולחזות התנהגות עתידית שלהם באמצעות כריית מידע מתוך אתרי אינטרנט של רשתות חברתיות. זאת – לפי היומון  גרדיאן ( Guardian).

רייתאון טוענת כי לא מכרה את התוכנה המכונה Riot, אוRapid Information Overlay Technology לאף לקוח.

אבל, החברה ממסצ’וסטס הודתה כי הטכנולוגיה פותחה במשותף על ידי ממשלת ארצות הברית והתעשייה כחלק ממאמץ מו”פ משותף, בשנת 2010, כדי לסייע בבניית מערכת ביטחון לאומית המסוגלת לנתח “טריליונים של ישויות” מהמרחב הקיברנטי.

כוחה של Riot לרתום אתרי אינטרנט פופולאריים לצורכי מעקב מספק תובנה נדירה על טכניקות שנויות במחלוקת אשר משכו עניין רב מסוכנויות הביון והביטחון הלאומי, ובו בזמן עוררו דאגות בקשר לחירויות הפרט וסודיות המידע המקוון.

הטכנולוגיה המתוחכמת מדגימה כיצד אותן רשתות חברתיות אשר סייעו בהתנעת מהפיכות “האביב הערבי” עלולות ליהפך ל”גוגל למרגלים”, תוך שימוש בציתות כאמצעי לניטור ובקרה.

השימוש ב-Riot   מאפשר קבלת תמונה מלאה על חיי האנשים – חבריהם, המקומות בהם הם מבקרים תוך הצגתם על גבי מפה – בקצת יותר ממספר הקלקות על מסך המחשב.

בסרט הוידיאו שהושג על ידי Guardian, מוסבר על ידי Brian Urch, “חוקר ראשי” של רייתאון שצילומים המועלים על ידי משתמשים ברשתות חברתיות מכילים לעיתים פרטים על קווי אורך ורוחב – המשובצים אוטומטית על ידי טלפונים חכמים בתוך מה שקרוי “exif header data”.

Riot שולף מידע זה, תוך הצגת המיקומים בהם צולמו התמונות, בנוסף לתמונות עצמן המועלות לרשת על ידי משתמשי הרשתות החברתיות.

Riot   יכול להציג על תרשים עכביש (spider diagram) את הקשרים ויחסי הגומלין  בין פרטים מקוונים על ידי בדיקת ההתקשרויות ביניהם באמצעות Twitter. הוא יכול גם לכרות מידע מתוך Facebook ולסנן מידע מיקומי GPS מתוך Foursquare, יישום לטלפונים ניידים הנמצא בשימוש של יותר מ-25 מיליון בני אדם המעוניינים להודיע לחבריהם על מיקומם. מידע מתוך Foursquare  יכול לשמש להצגה, בצורה גרפית, של 10 המקומות העיקריים בהם ביקר האדם, והזמנים בהם נערכו ביקורים אלו.

כריה מתוך אתרי אינטרנט ציבוריים עבור אכיפה חוקית נחשבת חוקית במרבית המדינות. בפברואר של השנה שעברה, למשל, ה-FBI ביקש עזרה בפיתוח יישום  כריית מידע מתוך הרשתות החברתיות עבור ניטור פעילים או קבוצות בעלי כוונות זדון ( “bad actors or groups”.).

רייתאון , שמכירותיה בשנת 2012 הסתכמו ב-25 מיליארד דולר, לא רצתה שקלטת הווידיאו שלה תיחשף, על בסיס טענתה כי מדובר ב”הוכחת ישימות” של מוצר אשר לא נמכר לשום לקוח.

Jared Adams, דובר חטיבת מערכות המידע והמודיעין של רייתאון, טען בהודעת דוא”ל: “Riot הוא תכנון עבור מערכת עתירת ניתוח מידע (big data) שאנו עובדים עליה יחד עם שותפים מהתעשייה, מהמעבדות הלאומיות ומגופים מסחריים, כדי לסייע בהפיכת כמויות עצומות של נתונים למידע שימושי במטרה לעזור במתן מענה לצרכי  הביטחון המשתנים במהירות של האומה שלנו”.

בדצמבר , Riot  תואר במסגרת פטנט חדש שרייתאון מנסה לקבל עבור איסוף מידע על אנשים מתוך הרשתות החברתיות, בלוגים ומקורות נוספים במטרה לזהות אם יש להתייחס אליהם כאל סיכון בטחוני.

באפריל, Riot תוכננה להיות מוצגת בועידת הביטחון הלאומי של ממשלת ארה”ב והתעשייה עבור חידושים סודיים ומסווגים, בהם היא נרשמה בקטגוריית “big data – analytics, algorithms.”.

בהתאם לרישומים שפורסמו על ידי מחלקת בקרת הסחר של ממשלת ארה”ב, הטכנולוגיה סומנה כפריט “EAR99” בהתאם לתקנות הייצוא, שמשמעותו “ניתן לספקו ברוב הנסיבות ללא רישיון למרבית היעדים “.