בסיס מל”טים אמריקאי חדש באפריקה עבור לוחמה בטרור

בסיס מל”טים אמריקאי חדש באפריקה עבור לוחמה בטרור

Heron TP, IAI

Heron TP, IAI
Heron TP, IAI

מל”טים (UAS) ממלאים תפקיד גובר והולך במלחמה נגד טרור. זאת, על אף הביקורת הטוענת שמל”טים אמריקאיים חמושים מבצעים “סיכולים ממוקדים” רבים נגד טרוריסטים במקום להביאם למשפט.

כאשר המלחמה במאלי ובחלקים אחרים של אפריקה אינה מגלה סימני האטה, פיקוד אפריקה האמריקאי מקים כעת  בסיס מל”טים בצפון מערב אפריקה במטרה לחזק את יכולות הפיקוח האווירי והמבצעים כנגד קבוצות איסלמיסטיות באזור. המל”טים האמריקאים שיוזנקו מבסיס האוויר יבצעו תחילה משימות פיקוח בלתי מאוישות, אך אין ספק שבמידה ויתגלו מטרות, מל”טים אלו אשר יצוידו בטילים יוכלו להמשיך במשימות המצוד וההרג שלהם.

פיקוד אפריקה של ארה”ב הוקם בשנת 2008, כביטוי לחשיבות הגוברת של אפריקה לביטחון הלאומי של ארה”ב. הפיקוד אחראי לפעולות הצבאיות וליחסים הצבאיים עם חמישים ושלוש מתוך חמישים וארבע המדינות העצמאיות באפריקה (מדינה אפריקאית אחת, מצרים, שייכת לתחום האחריות של הפיקוד המרכזי – U.S. Central Command..

שתי התפתחויות החמירו את מצב הביטחון באפריקה.

לפי דיווחי אתר האינטרנט HLS News Wire, הראשונה היא הצלחתו של מבצע ממשל אובמה נגד אזורי המקלט של הטרור בצפון מערב פקיסטאן. התוצאה המצטברת של מלחמת המל”טים הבלתי נלאית של ארה”ב מאז 2009 הכריחה את אל-קעידה והארגונים המסונפים אליו לחפש מקומות אחרים שישמשו בסיס לפעולותיהם. תימן וסומליה נראו תחילה כמועמדות טובות, אך המל”טים האמריקאיים השיגו במהרה את מקומות המחבוא של הטרוריסטים שם, ובמקרה של סומליה מדינות שכנות כגון אתיופיה וקניה הפעילו יחידות צבא משלהן למלחמה באיסלמיסטים.

האיסלמיסטים הגיעו במהרה למסקנה כי החלק המערבי של הסאחל (Sahel) – שטח נרחב של טריטוריה ריקה מאדם, המורכבת ממדבר, אזורי מרעה יבשים למחצה, סוואנות וערבות, המכסים חלקים נרחבים של ניג’ר, מאלי, בורקינה פאסו ומאוריטניה – הוא האזור האידיאלי ממנו יוכלו ליזום ולהפעיל את מבצעיהם.

ההתפתחות השנייה הייתה האביב הערבי, שגרם להחלפת המשטרים הסמכותיים בממשלות חלשות ושבירות, לצמיחה מהירה של מיליציות על בסיס אתני ודתי, ולאובדן שליטה מרכזית על מאגרים עצומים של נשק מתוחכם מכל הסוגים.