התעשייה האווירית מאמצת טכנולוגיות נוספות לשוק אבטחת המולדת

התעשייה האווירית מאמצת טכנולוגיות נוספות לשוק אבטחת המולדת

38672התעשייה האווירית הישראלית (IAI) תשתמש בטכנולוגיות הליבה שפותחו על ידה עבור השוק הביטחוני  כדי להענות לצרכים הגוברים של שוק הגנת המולדת (HLS). החברה רואה את שוק הגנת המולדת כמנוע צמחיה חשוב ביותר.  בראיון מיוחד עם אלוף (מיל.) אמנון סופרין, יועץ בכיר לנשיא החברה בנושאי HLS, הוא סיפר ל-I-HLS שהמגבלה היחידה לשימוש בטכנולוגיות ביטחוניות המותאמות לצרכי HLS היא אילוצי תקציב. “כמענה למצב זה”, טען סופרין, “אנו מחפשים פתרונות פשוטים המספקים תוצאות מצוינות. זה החזון שלנו, ואנו חווים בו הצלחה רבה.”

סופרין הוסיף כי: “בשוק הביטחוני לקוחות חברה כמו התעשייה האווירית הם גופים מבוססים. המצב בשוקי ה-HLS שונה. לפעמים אנו עובדים עם מועצת עיר כלקוח, ועם ראש העיר המתקשה בהגדרת צרכי ה-HLS של העיר”

אמנון סופרין המשיך והסביר כי במקרים רבים מסוג זה על התעשייה האווירית להגדיר את הבעיה כדי להתמקד בתחום הנכון. הוא אמר כי למעשה כל החיישנים המתקדמים שפותחו באלתא, חברת בת של התעשייה האווירית, ישימים עבור פתרונות HLS.

הוא גם גילה כי הודו מהווה שוק פוטנציאלי גדול לפתרונות HLS וש”אנו בקשר עם ארגונים רבים במדינה זו”. לסיכום, סופרין הצביע על כך שלקוחות בשוק ה-HLS רוצים לעיתים קרובות מערכות “מהמדף” ולא מעוניינים בפרויקטי פיתוח הדורשים השקעת זמן וכסף.

התעשייה האווירית היא התעשייה הביטחונית הגדולה ביותר בארץ הנמצאת בבעלות המדינה. החברה הפכה את ישראל לחברה במועדון האכסקלוסיבי של מדינות המסוגלות לפתח ולייצר משגרים ולוויינים. החברה מייצרת את משפחת המשגרים Sahvit  והיא בעלת שני קווי ייצור  של לווייני תצפית – עם מטעדים אלקטרואופטיים (אופק, ארוס), ועם מכ”מי חלון  (SAR) סינתטיים (Tecsar)

התעשייה האווירית היא גם יצרן לווייני התקשורת הישראליים עמוס, המשרתים אזורים נרחבים בעולם.

ישראל היא כיום המדינה היחידה בעולם שיש לה מערכת הגנה בפריסה כלל-זירתית ובמבצעיות מלאה. חץ-2 מגן על ישראל מטילים בליסטיים וחץ -3 נמצא בפיתוח. מערכצת זו מתוכננת ליירוט טילים בליסטיים בעלי טווח רחוק יותר הנושאים ראשי קרב בלתי קונבנציונאליים.

בעוד הצד הביטחוני של התעשייה האווירית דומיננטי מאד, גם הפעילות האזרחית של החברה נרחבת מאד. קבוצת בדק משביחה סוגים רבים של מטוסים והפכה להיות אחד המרכזים העולמיים להסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען.

הניסיון של החברה גרם לה להיות פעילה מאד בזירה הימית. התעשייה האווירית מפתחת ומייצרת מכ”מים ימיים ומטעדי ל”א לפלטפורמות שונות, כגון מסוקים, כטב”מים וכלי טיס אחרים. מגוון הטילים והפתרונות הימיים של החברה כולל את טיל ההגנה הימי ברק למשימות ים-ים וים-אוויר ופלטפורמות ימיות הכוללות סירות סיור מתקדמות. התעשייה האווירית גם מחדשת ומשדרגת כלי שייט, מערכות נשק ומערכות הגנה, ומבצעת אינטגרציה מערכתית עבור לקוחות ברחבי העולם.

הניסיון של החברה וצרכי השוק הביאו את התעשייה האווירית לפתח את ברק-8, שהינו טיל הגנה רב יכולות, בעל 2 גרסאות. לפי פרסומים זרים, הודו מעורבת בפיתוח מערכת הטיל ותרכוש את המערכת עבור הצי שלה.

התעשייה האווירית היא גם מובילה עולמית בפתרונות ברמת שילוב מלאה של כלי טייס בלתי מאוישים, עם מעל 700,000 שעות מבצעיות של משימות מודיעין ותקיפה. החברה מציעה מערכות כלי טייס בלתי מאוישים במגוון טווחים – החל בטווח טקטי קרוב ועד למערכות המיועדות לשהייה ארוכה בגובה בינוני (MALE).

עם מגוון כלי טייס בלתי מאוישים מרמת המיקרו ועד למוטת כנפיים של בואינג-737, התעשייה האווירית חדרה לשוק הכטב”מ העולמי, הגדל בקצב מהיר ביותר.

הידע של התעשייה האווירית בתחום המכ”מ, בפרט בחטיבת אלתא, הפכו את החברה ליצרן מוביל של פלטפורמות מוטסת של אזהרה מוקדמת. החברה סיפקה להודו שני מטוסי מטען רוסיים IL-76, שהוסבו למערכות נל””א מתקדמות ביותר, עם מערכת  שלישית המתוכננת לאספקה בשנה הבאה. החברה התקינה ציוד נל”א וציוד מודיעין אותות על מטוס סילון Gulfstream G-550, וסיפקה אותו לחיל האוויר הישראלי. גם סינגפור היא לקוחה חשובה עבור סוג זה של מערכות.

חטיבת מב”ת של התעשייה האווירית אחראית על פיתוח מערכות נשק מתקדמות ביותר. מערכת הגנה נקודתית ברק-8 המפותחת כיום עבור הודו היא רק דוגמה אחת. מערכות נשק “משוטטות” נהנות מפופולאריות רבה בקרב צבאות מתקדמים, ומערכת HAROP של תע”א מסופקת לצבא גרמניה וללקוחות אחרים.

“עם היקף כזה של פעילויות וטכנולוגיות אנו המקור הטוב ביותר לפתרונות משולבים בתחום הגנת המולדת”, אמר סופרין ל-I-HLS.