Poor Security in Major Airports Worldwide

Poor Security in Major Airports Worldwide

This post is also available in: heעברית (Hebrew)

מאת נחמן קליימן, לשעבר דובר חברת אל על

הקלות שבה חדרו השודדים למסלול נמל התעופה של בריסל כדי לבצע את שוד היהלומים הגדול בהיסטוריה חשף את אמצעי הביטחון הלקויים בנמלי תעופה מרכזיים רבים בעולם.

9417592_sנמלי התעופה בארה”ב ובאירופה פרוצים וניתן בקלות לבצע בהם פיגוע במטוסים ובנוסעים. תחקירים  של תחנות טלוויזיה ועיתונים חושפים מדי פעם את הבטן הרכה של בטחון התעופה בארה”ב ובאירופה  דרישה לבדיקות גופניות ,חליצת נעלים וכל הגזרות האחרות על הנוסעים , הן משהו שממש לא עונה על הצרכים מול הסכנות.  בזמן שאנשי הביטחון מטרטרים מיליוני נוסעים בבדיקות מיותרות , החצר האחורית של נמלי התעופה פרוצה והיא יכולה לשמש פתח דרכו תתבצע פעולת טרור – אמר אתמול מומחה ישראלי לאבטחת התעופה .

תחנות טלוויזיה בארה”ב עורכות מדי פעם תחקירים לגבי מצב הביטחון בנמלי התעופה – פעם אחר פעם עיתונאי מצויד במצלמה מוסתרת, חודר לשטח המסלולים של הנמל ללא כל קושי. בדרך כלל העיתונאי  מצויד באישור כניסה המונפק לעובדי הנמל לשוטרים ולקבלנים העובדים עבור חברות התעופה. האישור העניק כניסה מיידית לעיתונאי והוא הגיע למטוסים שחנו על המסלולים.

אלפי אישורים כאלה הולכים לאיבוד מדי שנה. המערכת מבטלת אישורים כאלה רק אחרי כמה חודשים. הקלות הבלתי נסבלת של חדירה לנמלי התעופה  אופיינית למצב בכל נמלי התעופה בארה”ב ובאירופה- אמר אתמול מומחה ישראלי לביטחון תעופה.

בכמה בדיקות קודמות התברר גם כי בעוד שיש מאמץ מסוים לסנן את נוסעים העולים למטוסים, (החצר האחורית) כמעט מופקרת לגמרי הבודקים חדרו לאזורים האסורים מבעד למעליות לא מאובטחות או שצעדו לצד עובדים שהציגו רישיונות מעבר.

בבדיקות קודמות נחשפה בעיה קשה הרבה יותר. לא רק שהבודקים הצליחו לחדור לשטחים האוויריים של נמלי תעופה גדולים בהם חונים מטוסים ובהם מרכזים את כבודת הנוסעים לפני הטענתה על המטוס, הם הצליחו גם להיכנס למטוסים ולתפוס מושבים ממש לפני ההמראה. איש לא עצר אותם בדרך, איש לא שאל שאלה. החורים בנמלי התעופה התבררו כענקיים מטוסי חברת אל על מאובטחים מרגע שהם נוחתים בנמל תעופה זר.

האבטחה מבוצעת על ידי שוטרים מקומיים ואנשי בטחון של אל על. אולם אלה מגנים על המטוס ונוסעיו מפני התקפה. הגישה למטוס חופשית לכל עובד של נמל התעופה הזר הנושא תג עובד בתוקף. אולם הרבה בדיקות הוכיחו כי תגים עוברים ידיים כשאיש לא בודק אם האיש שהתג מוצמד לבגדו הוא האיש שעבר את בדיקות הביטחון שנתנו לו גישה למקום רגיש כל כך “השגרה היא האסון הגדול בכל המקומות האלה. אין שם מתח בטחוני של ממש ולכן ההתייחסות היא קלילה” אמר אתמול המומחה הישראלי.