טכנולוגיה ישראלית עשויה לשמש לפיתוח מערכות תת-ימיות רדומות

טכנולוגיה ישראלית עשויה לשמש לפיתוח מערכות תת-ימיות רדומות

10744080_sתרחיש מדע בדיוני? טרוריסטים מתקרבים למתקן ימי השואב גז טבעי מקרקעית הים לקרקע. פתאום, מתפוצצות הסירות הנושאות אותם. לא נראה באופק שום נשק. הכוונה למערכות מבוזרות ש”מנמנמות” בתוך קפסולות במעמקי הים במשך שנים, מתעוררות כשהן מקבלות פקודה, ונפרסות על פני הים תוך הושטת סיוע מבצעי ומודעות מצב.

כיום, הצי מוגבל בכמות מערכות הנשק והפלטפורמות, כך שהמשאבים לפעולה באזורים ימיים נרחבים מוקצבים במשורה. בדרך כלל חוזים כי מערכות בלתי מאוישות וחיישנים צפויים למלא את החללי בכיסוי ולספק פעולה ממרחקים. עם זאת, ולמרות כל ההתקדמות שחלה בשנים האחרונות בתחומי החישה, האוטונומיה והפלטפורמות הבלתי מאוישות, השימושיות של טכנולוגיה כזו הופכת לבעלת ערך אקדמי כאשר נתקלים בשאלה: “איך תעביר את המערכות לשם?”. תוכנית המטעדים הנופלים כלפי מעלה  Upward Falling Payloads (UFP) של DARPA מחפשת מענה לאתגר זה.

הקונספט של UFP מתרכז בפיתוח מערכות נפרסות לא מאוישות ומבוזרות, השוכבות במשך שנים בתחתית האוקיינוס במיכלים מיוחדים. צמתים אלו של מים עמוקים מתעוררים בהפעלה מרחוק במקרה הצורך ועולים למשטח פני המים. במילים אחרות , הם “נופלים כלפי מעלה”.

“המטרה היא לתמוך בצי בעזרת טכנולוגיות מבוזרות בכל מקום, בכל עת ועל פני מרחבים ימיים גדולים. אם נוכל לעשות זאת במהירות, נוכל להתקרב לאזורים בהם אנו צריכים לפעול, או ליהפך למבוזרים במידה נרחבת ללא השהייה”, אמר Andy Coon, מנהל התוכנית של DARPA. “כדי שזה יעבוד, אנו זקוקים להתייחסות למספר אתגרים טכניים כמו שרידות מוגברת של צמתים תחת לחץ קיצוני של מי אוקיינוס, תקשורת השכמה לצמתים לאחר שנים של תרדמה, ושיגור יעיל של מטעדים אל פני המים. “

DARPA מחפשת הצעות בשלושה תחומי מפתח לפיתוח התוכנית: תקשורת, “מרימי” מי אוקיינוס עמוקים שיכילו את המטעדים, והמטעדים עצמם. DARPA מקווה להגיע לקהילות טכניות העוסקות בהנדסת מי אוקיינוסים עמוקים, החל בתעשיית הטלקום ותעשיית חיפושי הנפט ועד לקהילה המדעית, עם תובנות להתפשטות אותות במים ועל פני הים.

היות והתוכנית צפויה להדגיש את  השימוש  בהכלה בלחץ סביבה עם ה”מרימים” שלה, אין צורך בהתמחות המטעדים להתאמה לתנאי הלחצים העצומים במעמקי האוקיינוסים. קהילות בעלות רקע טכני בפלטפורמות בלתי מאוישות; חיישנים מבוזרים; רשתות תקשורת; זיווד חיישנים; מערכות עיבוד מידע; לוחמה אלקטרונית; לוחמה נגד צוללות, וכד’ עשויים למלא תפקיד במסגרת התוכנית.

כמעט מחצית האוקיינוסים בעולם הם בעומק של מעל 4 ק”מ. זה מספק הזדמנות ניכרת לחמקנות זולה. המרחבים והעומק העצומים הופכים את החזר העלויות לגורם מעכב. למרות זאת, תוכנית ה-UFP  הוגדרה במיוחד כתוכנית שאיננה תוכנית חימוש, והסכנות עקב אובדן צומת בודד הן מינימאליות.

בתלות במטעד הספציפי, המערכות יספקו מגוון יכולות בלתי- קטלניות אך שימושיות כגון מודעות מצב, שיבוש, הטעיה, תקשורת רשת, הצלה, או כל משימה אחרת המפיקה תועלת מהיות  הציוד מבוזר מראש ומוסתר. סוג מערכות לדוגמה עבור שימוש בתחום זה עשויים להיות מזל”טים המשוגרים למשטח פני הים בתוך קפסולות, ממריאים ומספקים פונקציות של מודעות מצב, תקשורת רשת או פיתיון. מחפשים גם יישומים הנישאים במים.

“אנו פשוט מציעים מסלול חלופי למימוש משימות אלו ללא הזדקקות לספינות וכלי טיס מסורתיים להנעת הטכנולוגיה, ומבלי לגדול להיקף ולמורכבות של פלטפורמות בלתי מאוישות,” אמר Coon.

המאמצים של DARPA מיועדים למערכת שאינן קטלניות, אף כי המגמה יכולה להמשיך הלאה.