2021: מגזרי הביטחון בישראל מגלים את ענן ה-IT

2021: מגזרי הביטחון בישראל מגלים את ענן ה-IT

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

דורקום היא חברה ותיקה ומנוסה בתחום תשתיות ה-IT בישראל, החברה נוסדה בשנת 1982, והיא למעשה השותף הגדול של חברת HPE בישראל. חברת HPE, מובילה עולמית בתחום ה- DC (״Data Centers״), מספקת פתרונות חומרה מלאים – שרתים, אחסון, תקשורת ועוד.

עולם תשתיות המיחשוב וה-IT הוא שוק, המשלב שיקולים של עולם מסחרי,  טכנולוגי,  כלכלי ואבטחתי. כל ארגון טכנולוגי (בנקים, מגזר בטחוני, מגזר עסקי, ועוד) נתקל בשאלה היכן להחזיק את המידע ולנהל את הפעילות הטכנולוגית – האם ב ״ענן״ או במתקני החברה. חברות בעלות צרכים ביטחוניים או צרכי אבטחת מידע  חריגים – למעשה ״מורידות את הענן מהשמיים לקרקע״, ומייצרות ענן פרטי אשר נמצא במתקני החברה, אבל מתנהג כענן לכל דבר ועניין מבחינת השירותים הניתנים והגישה למידע.

זאב סגל, סמנכ״ל פרויקטים ומכירות בדורקום למגזר הביטחוני, עןבד בדורקום כבר שמונה שנים – אבל ברקע שלו הוא אחד מאנשי המכירות הוותיקים בארץ לעולמות תשתיות ה- IT. זאב מספר כי חברת HPE, וחברת דורקום, מקדמות את הקונספט של ״Green Lake״, מודל עסקי המביא את יתרונות הענן הציבורי לחברות אשר בוחרות להשתמש בענן פרטי. לצד כל יתרונות אחזקת הענן במתקני החברה, חברת  HPE לוקחת אחריות על הציוד והחומרה המותקנים באתר הלקוח, והלקוח משלם רק לפי צריכה בפועל של משאבים (אחסון, משאבי מעבד, ועוד). 

דורקום פעילה בארץ בעיקר מול עולם ה-Enterprise, הממשלתי והמסחרי. החברה מלווה ותומכת בלקוחותיה לאורך שנים רבות במגוון פעילויות – הן בתשתיות החברה עצמה, והן בתשתיות שהלקוחות שלה מקימות בעולם עבור הלקוחות שלהם. החברה למעשה שותפה של החברות הביטחוניות בייעוץ, קביעת ארכיטקטורה, מכירה, השאלת ציוד, אחזקה ועוד. 

אחד הנושאים המעניינים הוא שדורקום, בתור חברה שעובדת ורואה את חתך כלל התעשייה הביטחונית בארץ, מזהה מגמות ״חוצות תעשייה״ בתחום תשתיות ה- IT, ומגמות להמשך. זאב מתאר את המגמות שהוא זיהה בתעשייה הביטחונית בשנה האחרונה:

  • כאשר חברה ביטחונית מספקת פרויקט ״חדשני״ ללקוח בארץ או בעולם, היא תספק את אותו הפתרון (תוך שינויים מינימאליים) גם ללקוחות אחרים, ולכן קביעת ארכיטקטורה נכונה מלכתחילה ע״י אנשי מקצוע מנוסים – היא מהותית.
  • החברות הביטחוניות ממעטות מאוד (מסיבות מובנות) להשתמש בענן ציבורי, ואם משתמשים – זה בעיקר לצרכים מאוד לא מסווגים, הרוב לצרכי שיווק ומכירות.
  • בתקופת הקורונה, הוקמו לא מעט שירותי ״ענן פרטי״ בחברות הביטחוניות כדי לתת מענה לעבודת עובדים מהבית (Remote). הצורך הקיומי הזה לתת מענה לעבודה מרחוק, הסיר לא מעט חסמים של ״פחדים״ ממנהלים וקב״טים בתעשייה הביטחונית.
  • ניכר כי בשנה האחרונה החברות הביטחוניות חוששות פחות מלהטמיע פתרונות Out-of-the-box של חברות קטנות ובינוניות בעולם תשתיות ה- IT, ולא רק טכנולוגיות שמקורן בחברות הגדולות. 
  • עולם הסייבר בתעשייה הביטחונית (בפרויקטים לייצוא) עדיין מאוד חדש, והחברות הביטחוניות מחפשות את המשבצת שלהן באקו-סיסטם העולמי.
  • השתנה משמעותית המשקל והאחריות שמקבל ה- CISO בתעשיות הביטחוניות, והחשיפה בדרגי ההנהלה הבכירה.

כאשר שואלים את זאב על מגמות בהן הוא מאמין להמשך, הוא מדגיש את ההדדיות בהתפתחות החברות הביטחוניות, לצד השירות אותה מגישה להן חברת דורקום, והיכולות המרשימות של חברת HPE. חברת דורקום עוברת אבולוציה, ולצד השירותים הקיימים – מציע גם שירותים כגון תכנון משותף, ארכיטקטורה ו- Delivery ללקוחותיה.

בהסתכלות עתידית על המגזר הביטחוני, זאב מבחין במספר מגמות עיקריות:

  • שינויים מבניים משמעותיים – ריכוז תשתיות IT בין קבוצות ופעילויות שונים בארגון, קביעת סטנדרטים משותפים חוצי-ארגון, מינוף ״יתרון הגודל״ ברכש ציוד  IT.
  • הצערה משמעותית של גיל העובדים המקצועיים בעולמות תשתיות ה- IT.
  • מגמות טכנולוגיות של אוטומציה, עננים פרטיים במתקני החברה (On-Prem), חיזוק עולמות האבטחה ברמת הארכיטקטורה: מיקרו-סגמנטציה.
  • החברות כבר בעידן ה- DR (Data Recovery), אבל לא נכנסו באמת לשלב ה- BCP (Business Continuity Process). בעתיד הקרוב זה הולך לקרות. החברות מבינות את ערך ההמשכיות לאו דווקא בשמירה על המידע, אלא בשמירה על הפעילות העסקית. 
  • הארגונים, והנהלות הארגונים, מבינים ומשקיעים בניהול ושמירת המידע – המידע הוא הנכס העיקרי של הארגון, ויש להקפיד על ריכוז שלו במקום שמור, מאובטח ומגובה.
  • אמנם תקציבים רבים מופנים לאבטחת מידע וסייבר, אולם עיקר המשאבים מופנים לעובדים ולטיוב כ״א טכנולוגי מקצועי בתחום, ולא לטכנולוגיה.