ראש מנהלת חומה במשרד הביטחון: נוכחות האיראנים באזור וחימושים מדוייקים – העלו...

ראש מנהלת חומה במשרד הביטחון: נוכחות האיראנים באזור וחימושים מדוייקים – העלו רמת האיום. ישראל נערכת בהתאם.    

Moshe Patel IMOD IMDO director

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

האיום על ישראל גבר והפך להיות מורכב, וההכנסה של חימושים מדויקים עשתה שינוי במשוואה כולה. כך אמר משה פתאל, ראש מנהלת חומה במשרד הביטחון, האמון על פיתוח וייצור אמצעי הגנה מפני טילים,  בכנס השמיני הישראלי והתערוכה להגנה מפני טילים, שארגנו iHLS, עמותת עי"ט והאגודה למדעי התעופה והחלל בישראל ב-2 בדצמבר.

"מערך ההגנה מטילים של מדינת ישראל, המפותח ע״י מנהלת חומה שבמפא״ת, השלים שנה משמעותית של הצלחות והישגים", ציין פתאל. "אלה הודגמו בניסויים בטיל החץ באלסקה ובארץ, ובניסויים מורכבים של מערכת שרביט קסמים מול איומים הנכנסים לזירה. כמו כן הוכנסו שיפורים משמעותיים במערך כיפת ברזל, שבאו לידי ביטוי ביירוטים מוצלחים והגנה על תושבי מדינת ישראל".

לדברי פתאל, השפעתם של האיראנים מורגשת על כל האזור ועל הפעילות של ארגונים כמו חמאס וחיזבאללה, "יש היקף נרחב מאוד של איומים סטטיסטיים על מדינת ישראל שמחייבים היערכות אחרת. רמת הדיוק הולכת ומשתפרת באמצעים מאוד פשוטים. האויבים מכניסים אמצעי ניווט כך שהם יכולים להביא את החימושים למטרות אסטרטגיות ואנחנו צריכים לפעול בהתאם". 

פתאל הדגיש כי אל מול מגוון האיומים, ישראל מפעילה מערכת הגנה רב-שכבתית, הכוללת מערכות שונות לסוגי האיומים השונים, כאשר המערכות מקושרות ומשתפות ביניהן מידע. השכבה הראשונה היא מערכת כיפת ברזל, שמתמודדת עם איום ירי תלול מסלול מטווח קצר ומוכיחה את יעילותה פעם אחר פעם. כיפת ברזל ביצעה מאז תחילת פעילותה המבצעית מעל 2,000 יירוטים מוצלחים ולאחרונה נוספה לה יכולת שיגור מתוך ספינת "סער 6" של חיל הים. לדברי פתאל, זו מערכת שאין לה תחליף בעולם, ויש כיום התעניינות מצד גורמים שונים בעולם. עוד הוא ציין כי ישראל מקבלת סיוע גדול מארה"ב, וכי המערכת מיוצרת בשיתוף בין המדינות כאשר מעל 75% מיוצר בארה"ב.

שכבת ההגנה השנייה, המיועדת להתמודד עם איומים בינוניים קצרי טווח ניתנת באמצעות מערכת "שרביט קסמים", שהפכה מבצעית בשנת 2017 ומיוצרת במשותף על ידי רפאל וריית'יון.

שכבת ההגנה השלישית ניתנת על ידי "חץ 2" – נשק ייחודי בעל יכולת הגנתית עם פוטפרינט רחב מאוד. המערכת מיוצרת במשותף על ידי התע"א/מלמ ובואינג והיא מבצעית מאז שנת 2000. למערכת יכולת קישוריות מול מערכות אמריקאיות. 

שכבת הגנה מול איומים ארוכי טווח וראשי נשק גרעיני תינתן על ידי מערכת "חץ 3", שנכנסה לשלב הייצור. גם למערכת זו יכולת קישוריות למערכות השונות. 

פתאל חשף כי במהלך 2019 בוצעה סדרת ניסויים מוצלחים מאוד באלסקה בחץ 3, כולל ניסוי ראשון ליירוט עם קישוריות interoperability למערכות אמריקאיות, והדגיש כי היכולת להחליט לאן ומתי לשגר את האמצעים (סלקטיביות) היא קריטית לאור היקף האיומים והקצב שלהם. פתאל: "הניסויים באלסקה השנה היו הצלחה מדהימה. תוך 10 ימים בוצעו שלושה יירוטים. לראשונה מדובר בניסוי יירוט עם מערכות אמריקאיות משולבות".

כמו כן, גילה פתאל כי מעבדת קרב (testbed) ישראלית פועלת בארה"ב.

עוד הוא ציין, כי הקישוריות (אינטראופרביליות) היא אלמנט חשוב ביותר וכי הודגמה קישוריות עם טילים בליסטיים אמריקאים BMDS.

פתאל סיכם ואמר: הגנה מפני טילים זהו נושא קריטי ומרכזי לישראל גם בחשיבה לעשור הבא, והיא נשענת גם על שותפות אמיתית עם ארה"ב.