כלי-טיס ללא תחזוקה: האם זה אפשרי?

כלי-טיס ללא תחזוקה: האם זה אפשרי?

maintenance

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

צבא ארה"ב מוציא כ-60% מתקציב כל פלטפורמה אווירית על תחזוקה ותמיכה. כך, מסוק ה-Black Hawk עובר תחזוקה מידי 10 שעות טיסה, ואח"כ כל 40, 360, ו-720 שעות. חוקרים טוענים כי בעזרת זיהוי הבעיות ברגע שהן קורות במקום ביצוע מחזורי תחזוקה כשיגרה, ניתן לצמצם את העומס הלוגיסטי בתחום התעופה. החוקרים ממעבדת המחקר של צבא ארה"ב, ARL, ניסו בהצלחה אמצעי לזיהוי נזק במטוס בשעת התרחשותו. "בקרוב יהיו מטוסים ללא תחזוקה, המטוס יוכל לטוס למעלה מ-720 שעות ללא כל תחזוקה וללא השבתה. זו אמנם תוכנית שאפתנית אבל לשם אנחנו מכוונים", אמר מולוגטה הייל, מהנדס מחקר אווירי ב-ARL.

הפיתרון מבוסס על אקוסטיקה. צוות החוקרים טוען כי באמצעות חיישנים אקוסטיים ניתן "לשמוע" את הנזק לשלדת המטוס בזמן שהוא קורה. "אלו הם חיישנים פסיביים המפוזרים על פני כל המטוס, כמו מיקרופונים מיקרוסקופיים. הם מאזינים לכל תזוזה וחריקה במטוס", מוסיף הייל. "אם נשבר חלק, או נוצר סדק מיקרוסקופי במטוס, הדבר משדר כמות זעירה של אנרגיה שמפירה את פני השטח של המבנה. אם מודדים את אותו שינוי בפני השטח, האות יספק מידע על מיקום וחומרת הנזק".

לפי c3isrnet.com, השיטה מתבססת בעיקר על טכניקות מתקדמות של עיבוד אותות. מדובר בהשמטת הרעשים הידועים כדי להיות מסוגלים לשמוע כל מה שאינו רגיל וידוע. כך ניתן לכוון את החיישנים כדי שלא יהיו רגישים לאותו מידע שכבר ידוע.

פיתוח הטכנולוגיה יימשך מספר שנים, אבל ניתן יהיה לפרוס אותה בדור הבא של כלי הטיס בהמראה אנכית, מבטיח הייל. לטווח הרחוק יותר, לדבריו, החיישנים לא רק יאבחנו בעיות במבנה המטוס אלא כף יסייעו למטוס לתקן את עצמו.

צוות החוקרים מפתח במקביל גם בקר נזק אדפטיבי, טכנולוגיה שמתאימה את הדרך בה פועל כלי הטיס על בסיס מידע על נזק המתקבל מהחיישנים.

גם גורמים אחרים בצבא ארה"ב עוסקים בחיפוש אחר דרכים לשפר את היעילות בתחזוקת המטוסים. באביב 2017 החל חיל הנחתים בפריסת חיבוריות וויפיי בהאנגרים שלו, כך שבעזרת הגישה לרשת ניתן לקצץ בזמן הנדרש להזמנה וקבלה של חלקי חילוף, ולזרז ולייעל את תהליך התחזוקה. גורמים אחרים בוחנים אפשרויות של אנליטיקת חיזוי, היכולת לחזות כשלים במערכות, ככלי נוסף לשיפור התמיכה.