האם זרועות תמנון הן העתיד של זרועות רובוטיות?

האם זרועות תמנון הן העתיד של זרועות רובוטיות?

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

צוות מדענים וחוקרים מאוניברסיטת באיהאנג בסין ומבית הספר להנדסה ומדע יישומי של הרווארד שיתפו פעולה כדי לפתח זרוע של תמנון רובוטי, המסוגל לתפוס ולשלוט על חפצים. בדומה לתמנון אמיתי, הזרוע הרובוטית הרכה מסוגלת לכרוך את עצמה סביב חפצים ובעזרת כוסות יניקה, היא מסוגלת לייצר ואקום ולחזק אחיזה. 

העיצוב הינו קונספט חדש שניתן לשלב בעולם הרובוטיקה כתחליפים לזרועות ומפעילים מכניים טיפוסיים.

“תמנונים מסוגלים להשתמש בזרועות שלהם כדי לטפוס טרף בכל מני גדלים וצורות בזכות הגמישות, הזריזות, והחוזק של זרועותיהם," כתב אחד החוקרים של המחקר. "התוצאות ממחקר זה לא רק מספקות תובנות חדשות כלפי זרועות רובוטיות רכות המושפעות מתמנונים אלא גם מספקות תובנות חדשות כלפי משמעות הזרוע של התמנון במינים השונים."

לזרוע הרכה יש מספר יתרונות בהשוואה לתופסנים רובוטיים טיפוסיים. יתרון אחד נובע מגמישות הזרוע, כך שהיא יכולה להתאים את עצמה במיוחד לחפצים שאינם קונבנציונליים בצורתם. הזרוע נשלטת על ידי שתי שסתומים, אחד שמפעיל לחץ על הזרוע כדי לכופף אותה והשני כדי להפעיל את מנגנון היניקה של הזרוע.

בעתיד, סביר שנראה רובוטים לסילוק פצצות עם זרועות של תמנונים במקום (או בנוסף) התופסנים הקשיחים שקיימים היום, כך שאין בעיה להרים חפצים מסוכנים ללא קשר לגודל, לצורה או למרקם החפץ.

C4isrnet.com מתארים מספר יישומים שונים לזרועות רובוטיות של תמנון. לדוגמא, ניתן להפעיל את הזרועות לטובת טעינת תחמושת ארטילריות, מה שמסוגל לקצץ את כוח האדם הנדרש כדי להפעיל תותחים. יישום פוטנציאלי נוסף לזרועות הרכות הינו תופסן לצוללות בלתי מאוישות ורובוטים המיועדים לפעול מתחת למים.

זרוע התמנון הינה דוגמא נוספת לניצול הביולוגיה כדי לחקות את היכולות הקיימות בטבע לטובת קידום הטכנולוגיה של האנושות.