טנקים ומטוסים בלתי נראים: החומר של העתיד

טנקים ומטוסים בלתי נראים: החומר של העתיד

invisible material metamaterial

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

חוקרים במכון הימי האמריקאי באנאפוליס חוקרים לאחרונה מטא-חומרים כדרך לסייע לכוחות הצבא האמריקאים להסוות את הטנקים, הצוללות, והרכבים המשוריינים של המדינה. מטא-חומרים הינם חומרים שמתוכננים להשפיע על הספקטרום האלקטרומגנטי כך שרכבים מכוסים בחומר זה יהיו בלתי נראים לחיישנים, מכ"מים, ופוטנציאלית גם לעיני בני האדם.

כעת, מטא-חומרים הינם מסובכים לייצור ואנו עדיין רחוקים מייצור המוני של החומר.

Usni.org מדווחים שיש למטא-חומרים מגוון רחב של יישומים צבאיים. ניתן לתכנן מטא-חומרים פלסטיים ומתכתיים לצורות שמאפשרות לחומר להשפיע על גלים מגנטיים וחשמליים.

כאשר נוצרת אינטראקציה בין אנרגיה לחפץ כלשהו, האנרגיה הזו מתפזרת, נספגת, או משתקפת בחפץ. כך רוב החיישנים, וביניהם גם העיניים שלנו, רואים חפצים, ומודדים את האנרגיה שמשתקפת או נספגת בחומרים אלו.

מטא-חומר מצליח להפחית את רמת האנרגיה שמשתקפת ונספגת בחומר. כך מטא-חומרים מצליחים להסתוות מחיישנים.

למטא-חומרים קיימים יישומים פרקטיים בתחום התקשורת. בזכות הדרך שמטא-חומרים מגיבים לאנרגיה, ניתן להפוך משטחים של מטא-חומר לאנטנת תקשורת. Popularmechanics.com נותנים דוגמא ליישום זה בתור כנף של כלי טיס המכוסה במטא-חומר, המסוגל לפעול גם בתור אנטנה אחת גדולה לכלי הטיס.

מטא-חומרים גם יכולים לסייע להגביר לטילים בליסטים את הטווח שלהם באמצעות חיזוק הטווח התקשורתי של טילים אלו.

אך למרות היישומים השימושיים שיש למטא-חומר בתחומים צבאיים, אנחנו עדיין לא מסוגלים לייצר את החומר הזה בכמויות רבות. אך בכל זאת, בהתחשבות בביקוש הגבוה שיש ליישומים הנובעים ממטא-חומרים, זו רק שאלה של זמן עד שצבאות יתחילו להפעיל טנקים, מטוסים, ורכבים "בלתי נראים".