הטייס האוטומטי של ה-F-35 יציל חיי טייסים

הטייס האוטומטי של ה-F-35 יציל חיי טייסים

f-35 autopilot

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

כחלק מסדרת השדרוגים בלוק 4 במטוס הקרב ה-F-35, המטוס יצוייד במערכת שמזהה אם הוא במסלול התנגשות עם הקרקע. אם המטוס אכן מזהה שהוא לקראת התנגשות קרקעית הוא יודיע לטייס לשנות מסלול טיסה. אם הטייס אינו מגיב, ה-F-35 ישנה את מסלול הטיסה שלו באופן אוטומטי.

המערכת מכונה המערכת האוטומטית למניעת התנגשויות קרקע (Automatic Ground Collision Avoidance System – Auto-GCAS). היא הותקנה לראשונה על מטוסי קרב F-16 וככל הנראה הייתה מסוגלת להציל את החיים של הטייס היפני, אקינורי הוסומי, במידה והמערכת הייתה מותקנת במטוסי ה-F-35 כשהוא התרסק באוקיינוס השקט באפריל 2019.

אחת הסכנות הגדולות שטייסי קרב צריכים להתמודד איתן היא התנגשות בקרקע. טייס קרב שטס במאות קילומטרים לשעה בכל שלושת המימדים יכול לחוות ורטיגו ולאבד את ההתמצאות שלו באוויר ביחס לקרקע.

טייסים גם יכולים לאבד את ההכרה במידה והם חווים כוחות G גבוהים. במידה וטייס היה מאבד את הכרתו כאשר המטוס בצלילה, ישארו לו מספר שניות לחזור להכרה ולתקן את מסלול הטיסה של המטוס לפני שהוא מתרסק בקרקע.

אך בעזרת ה-Auto-GCAS, רוב ההתרסקויות בקרקע לא יקרו. Popularmechanics.com מדווחים שמערכת ה-Auto-GCAS מותקנת במטוסי הקרב ה-F-22 ו-F-16, והיא אחראית להצלת החיים של לפחות שמונה טייסי F-16 מאז 2014.

מערכת ה-Auto-GCAS תנצל את מערכות המיקום, מיפוי שטח, וטייס אוטומטי של ה-F-35 כדי להימנע מהתרסקות על הקרקע. אם המערכת מזהה שהמטוס במסלול התנגשות, המטוס יתריע לטייס וימליץ לו על מסלול טיסה בטוחה יותר. במידה והטייס לא מגיב להמלצת המערכת לכל סיבה שהיא, הטייס האוטומטי ייקח שליטה על המטוס ויכוון אותו למסלול טיסה בטוח יותר. הטייס האוטומטי ינטרל את עצמו אך ורק כשהמטוס מקבל תגובה מהטייס.

המערכת מתוכננת להיות מותקנת על מטוסי ה-F-35C של חיל הים האמריקאי, ומטוסי ה-F-35B של חיל הנחתים האמריקאי בעתיד הקרוב. מטוסי ה-F-35A של החיל כבר התחילו להתעדכן במערכת ה-Auto-GCAS.