אמצעי חדש יזהה במהירות די.אנ.איי במהלך אסון

אמצעי חדש יזהה במהירות די.אנ.איי במהלך אסון

rapid DNA identification

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

טכנולוגיית DNA מהירה אשר פותחה לאחרונה על ידי מינהל המדע והטכנולוגיה במחלקה האמריקאית לביטחון המולדת שימשה לזיהוי "קורבנות" בסימולציות של תרגילי אסון טבע שהתקיימו ברחבי ארה"ב. הטכנולוגיה מפשטת באופן משמעותי את מלאכת בדיקת ה-DNA, הבדיקה הביומטרית היחידה שיכולה לאתר בדיוק רב קשרים משפתיים. באמצעות תוצאות שמתקבלות תוך שעה וחצי או פחות ניתן להשתמש בטכנולוגיה במקרים של אירוע רב נפגעים, במחנות פליטים או משרדי הגירה.

"הפיתוח מפחית בצורה דרמטית את הזמן שלוקח לאחד משפחות ונפגעי אסונות. מה שבעבר לקח שבועות או ימים כעת יכול להתבצע תוך מספר שעות", אמר כריסטופר מיילז, סגן המנהל להטמעת תקנים ויישום במינהל המדע והטכנולוגיה לאתר של מחלקת ביטחון המולדת.

במקור, הרעיון פותח עם מחלקת המשפטים ומחלקת ההגנה, מינהל המדע והטכנולוגיה פיתח את הטכנולוגיה החדשה ב-2015 וכעת פועל על יישום שלה בהקשרי ביטחון מולדת אחרים כמו הגנת גבולות, אכיפת מכס והגירה וכן בארגוני אכיפה מדינתיים אחרים. הטכנולוגיה יכולה לתמוך במהלכי הגירה, למנוע מכירת בני אדם, לסייע באיחוד משפחות אחרי אסונות ולהוות כלי משמעותי בעת חקירות של המחלקה לביטחון המולדת.

הטכנולוגיה נוסתה בתחילת מאי בתרגיל שדימה אירוע רב נפגעים. משרד התקנים, פיתוח יכולות תמיכה במינהל המדע והטכנולוגיה, מחלקת הבריאות והמשמר הלאומי של אוהיו, הסוכנות המקומית לניהול חירום ומשרד השריף של מחוז מונטגמרי וגורמים נוספים  לקחו חלק בתרגיל, שם נעשה שימוש בטכנולוגיות על מנת לוודא שה-DNA של "נפגעי" האסון מתאים לזה של קרובי המשפחה.

התרגיל דימה תגובות ברמות  משתנות – עירוני, אזורי ומדיני לאירוע רב נפגעים כולל מגיבים בתחום הבריאות הציבורית והחירום, שיתמכו ויתאמו בניסוי להפחית את ההשפעה של אירוע כזה.

מיילס וצוות של מפעילי הטכנולוגיה הביאו ציוד לתרגיל. "המערכת הוכיחה את עצמה כיעילה, גם ככלי טכני וגם כדרך לעזור למשפחות להתמודד עם סיטואציה מלחיצה מאוד" אמר מיילס.

במסגרת ההכנה לתרגיל, הצוות הביא שתי מערכות DNA מהירות להדגמה במעבדה הפלילית של מחוז מונטגמרי. הצוות הריץ 11 דגימות בשעתיים וקיבל תוצאות שהספיקו על מנת לאתר אנשים ב-10 מהדגימות הללו. הסימולציה החלה עם הודעה על פיצוץ גז וקריסה חלקית של מבנה שלכדה 300 אנשים בבטון והרגה רבים. בשעה ששירותי החירום והכבאות המקומיים כיבו את האש והחלו להעביר פצועים לבתי חולים, העומס על תשתיות הבריאות היה גדול מזה שיכלו גורמי רפואה לספק לו מענה. במהלך התרגיל, צוות ה-DNA המהיר הדגים שניתן להשיג תוצאות לבדיקה לפני שהקורבנות מועברים לקבורה ולפני שבני המשפחה עוזבים את מרכזי הסיוע. התהליך הזה מבטיח שדגימות טובות נאספות בזמן קצר, משפחות מאוחדות תוך זמן קצר ומרכזי סיוע למשפחות נסגרים במהירות האפשרית.