שיתופי פעולה בסייבר – המפתח לפריצות דרך ברמה עולמית – ראיון עם...

שיתופי פעולה בסייבר – המפתח לפריצות דרך ברמה עולמית – ראיון עם אחד ממקבלי פרס ביטחון ישראל

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

פרס ביטחון ישראל הוענק בשבוע שעבר לארבעה פרויקטים מצטיינים של המוסד, צה"ל, שב"כ, משרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות. בין מקבלי הפרסים, פרויקט שהוגש ע"י אגף התקשוב וההגנה בסייבר בשיתוף עם שירות הביטחון הכללי, מלמ"ב במשרד הביטחון, מערך הסייבר הלאומי, המוסד, ואגף המודיעין. הפרס ניתן על מאמצים משותפים בתחום ההגנה וסיכול איומי הסייבר – יצירת הגנה קיברנטית מערכתית, תוך הסתכלות על שדה הקרב הקיברנטי באופן שלם ופיתוח שלל יכולות טכנולוגיות בהתאם.

בראיון מיוחד שהעניק לכתבים טכנולוגים סא"ל י', רע"ן טכנולוגיות מבצעיות להגנה בסייבר במצו"ב, הוא מגלה כי מדובר ביחידת עילית במערך הסייבר שאחראית על פיתוח מערכות פורצות דרך. "ייצרנו 'כיפת ברזל קיברנטית'. מדובר באוסף של מערכות, כניסות ופעולות מבצעיות שהשלם שלהם ביחד עוזר לנו לזהות, לשבש, לסכל ואפילו להחזיר 'אש' למקורות הירי. מבחינתנו סייבר זה מימד לחימה לכל דבר".

'כיפת ברזל קיברנטית' כוללת מערכות אוטומטיות, תפיסות וגם פעולות מבצעיות אותם מבצע אדם בקצה. 

יש כאן עיקרון עמוק, כמו שצה"ל הוא צבא ההגנה לישראל אנחנו רוצים להעביר את הלחימה לצד השני, אנחנו לא מסתפקים רק בהמתנה לאויב 'בשערינו'.

"הפיתוח 'כיפת ברזל הקיברנטית' הוא תוצאה של עבודה משותפת של קהילת ההגנה, הפרס הוא של הקהילה כולה, קהילת ההגנה הזו בשנתיים האחרונות עובדת בשיתוף פעולה חסר תקדים, כל גוף מביא את היתרון היחסי שלו וביחד אנחנו מצליחים לייצר פתרון פורץ דרך וחדשני, בחלק מן המקומות אנחנו מובילים ברמה עולמית. השותפות העמוקה של צה"ל וגופי הביטחון במרחב הלאומי, השותפות של אותם ששה גופים היא ייחודית ברמה העולמית." 

"יש פה שילוב של מודיעין טכנולוגיה ומבצעים. אם אני רוצה להגדיר את מה שאנחנו עושים בענף שלי אז אנחנו עושים מחקר משק הסייבר של האויב, זה נשק דיגיטלי לכל דבר. הוא לא מיוצר מאבק שריפה אבל הוא נשק לכל דבר, אנחנו לומדים את המימד, לומדים את האויבים והיריבים במגוון שיטות ומביאים פתרונות חדשניים ופורצי דרך".

"השנה האחרונה הייתה שנה רווית קרבות במימד כאשר ברוב המוחלט מהפעמים ידינו הייתה על העליונה, הצלחנו לזהות ולשבש את התקיפות עם 'כיפת הברזל' שלנו". 

"אני מלא גאווה לפקד על חיילי, מדובר בחיילים מצויינים מאותרים ע"פ יכולותיהם ואישיותם בסופו של דבר החיילים הללו הם חלק ממרחב לחימה". "אני מרגיש זכות לפקד על חיילים אלו הם עוברים מיונים רחבים מאוד גם ברמה הקוגנטיבית והפסיכולוגית, זו זכות גדולה. בשנים האחרונות אנחנו רואים שילוב של אחוז גבוה של נשים, אנחנו פועלים להגדיל את איתור החיילות, ע"מ להביא חיילות נוספות אנחנו עובדים אל מול משרד החינוך ועושים זאת לא מתוך אג'נדה מגדרית אלא כי אנחנו רוצים את האנשים הכי טובים ואין סיבה שהאיזון ביחידה בין נשים וגברים לא יהיה 50/50."

אתם מבצעים שיתופי פעולה עם אזרחים? "יש לצה"ל ולחטיבת הספקטרום וההגנה שיתופי פעולה לטובת פיתוח טכנולוגיות. במדינת ישראל קיים שוק סייבר מפואר אנחנו עובדים ביחד עם חברות ישראליות כדי לפתח ולהביא טכנולוגיות יש לציין אבל כי בנקודת הקצה אנחנו רק סומכים על עצמנו בפיתוח היכולות עבורינו".