רחפן הצלה חדש מצויד ביכולות יוצאות דופן

רחפן הצלה חדש מצויד ביכולות יוצאות דופן

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

רחפנים ממלאים תפקיד נרחב במשימות חילוץ והצלה בשנים האחרונות, אבל קשה למצוא פיתרון שמסוגל לכסות מרחקים גדולים ולפעול במשך שעות רבות מעבר לקו הראיה של המפעיל.
שירות ההצלה האווירי השוויצרי Rega, חברה פרטית ללא כוונת רווח, פיתח רחפן חדש לאחר שלא הצליח למצוא פיתרון מתאים למשימות החיפוש אחרי ניצולים ונעדרים – רחפן שמסוגל לסרוק בצורה אוטונומית אזורים רחבים ולזהות מטרות פוטנציאליות. הרחפן המבוסס על חיפוש חום מיועד לסייע לצוותי ההצלה האנושיים לאתר אנשים אבודים, פצועים או חולים ברחבי ההרים של שוויץ וליכטנשטיין, שם פועל שירות ההצלה.

על פי dezeen.com, הרחפן הקטן מצויד במצלמות אינפרה-אדום ואור יום, וכן בפונקציה לאיתור טלפונים ניידים שמסוגלת לאתר טלפון באזור בלתי מיושב ממרחק של מאות מטרים, ובדרך זו – לגלות את האדם הנעדר.
תוכנה שפותחה בשיתוף עם אוניברסיטת ETH Zurich בשוויץ מעבירה את צורת הפיקסל של התמונות שצולמו ומעבירה מידע על דמויות אנשים אל המפעיל שעל הקרקע. התוכנה משלבת אלגוריתם של למידת מכונה, כך שהיא צפויה להיות מדויקת יותר עם הזמן.
ב-Rega מדגישים כי הרחפן לא מיועד להחליף את צוותי ההצלה האנושיים אלא מהווה כלי שיסייע לצוותים לעבוד מהר יותר. יתרונו הוא גם בכך שהוא מסוגל לפעול בתנאי ראות נמוכה, כאשר צוותים אנושיים עלולים למצוא את עצמם מקורקעים.
"גם אם הרחפן אינו מאויש, וטס בצורה אוטונומית, הוא עדיין זקוק לצוות הטסה מאומן היטב הכולל מפעיל וטייס כדי לתאם את החיפוש עם צוותי ההצלה השונים ולהפעיל את הרחפן בצורה יעילה", טוען סשה הארדגר, האחראי על פעילויות המסוקים ב-Rega ועומד בראש הפרויקט. "מבצעי חיפוש קשים יכולים להצליח רק אם כל צוותי ההצלה המעורבים יפעלו בתיאום מלא. אם החיפוש אחר אדם פצוע או חולה מצליח, מסוק של Rega או אמצעי הצלה אחר עדיין נדרש כדי לאסוף את הניצול או להטיס סיוע רפואי לזירה".
בניגוד לרחפנים מסחריים רבים שמעוצבים כקוואדקופטרים, הרחפן הזה נראה כמו מיני מסוק. הוא מצויד בשלושה להבי רוטור עם קוטר רוטור של מעל 2 מ'. הוא מצוייד במערכות נגד התנגשות שיאפשרו לו לעקוף אוטומטית כלי טיס אחרים או מכשולים כמו כבלים.
כרע נערכים בכלי הטיס ניסויים בשיתוף עם משטרת שוויץ, והוא מיועד להתחיל פריסה במשימות החל מ-2020.