הנשק הסיני הייחודי

הנשק הסיני הייחודי

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)


אחד מכלי הנשק הקל לחי"ר הנפוץ ביותר הוא רובה הסער QBZ-95-1. מדובר בכלי הרשמי של צבא חירות העם (צבא סין) ותת היחידות הרבות שלו, כולל חיל הנחתים של צבא סין. הכלי שחורג מהרגיל במראה שלו יורה גם קליע בגודל לא סטנדרטי של 5.8 מילימטר, התוצאה היא כלי ייחודי שמסמל את העקשנות הסינית לעשות דברים בדרך הסינית.

בשעה שסין הייתה אחד מכוחות היבשה הגדולים במאה ה-20, היא מעולם לא הייתה הכוח הכי גדול. הצבא הסיני, לפני ואחרי מלחמת האזרחים, היה בעיקרו צבא רגלי שמנה מיליוני כוחות מאומנים. אחרי מלחמת האזרחים, דוקטרינת "מלחמת העם" הסינית שהדגישה מלחמות הגנתיות במסגרתן פולשים פותו להכנס לעומק המדינה והובסו על ידי שילוב של כוחות גרילה ויחידות רגילות.

אולם, מלחמת המפרץ ב-1991, במסגרתה קואליציה בהובלת ארה"ב השמידה במהרה את צבא עיראק (שצויד בהרבה כלי נשק סינים) היה אירוע משמעותי עבור תפיסת הביטחון הסינית. כפי שהוסבר בדיווח בנושא באתר nationalinterest.org, צבא סין שונה מן היסוד וכחלק מהשינוי הזה הוכנס דור חדש של כלי נשק קלים. כלי נשק ישנים, כולל ה-68 וה-56 הוצאו מפעילות מבצעית.

במקומם הגיעה סדרת ה- QBZ-95-1 החדשה. מדובר בנשק סיני אופייני בעל מראה עתידני שהיווה מעבר חד משמעי מכלי הנשק שעוצבו בהשראת ברית המועצות. ב- QBZ-95-1 כל החלקים, כולל המחסנית נמצאים מאחורי האזור של ההדק במה שיוצר נשק יותר קומפקטי: למרות שמדובר בנשק שאורכו קצת פחות מ-76 ס"מ, יש לו מחסנית באורך 50 ס"מ, ארוכה כמו זו של רובה ה- M16A4 . מדובר ב-14 ס"מ יותר מה- M4A1 אך אמור להחזיק במרחק אפקטיבי מעט ארוך יותר

ה- QBZ-95-1 משתמש במשיכה קצרה ותכנון של הדק גז, דומה לזה שנמצא בשימוש ברובים כמו ה- M1 Garand ו- AK-47. בהקשר הזה רובה חיל הרגלים של סין עדיין שימר את המורשת הסובייטית שלו. הכלי מחזיק בקצב ירי של 650 קליעים בדקה. הנשק נעזר בכוונות מתכת שהוטמעו לידית נשיאה לאורך החלק העליון של הנשק. למרות שכבר נראו כלי נשק בעלי כוונות אופטיות על ידית הנשיאה, הגובה, שכבר לא מעט, על מתקן הכיוון הופך הטמעה אופטית ללא נוחה.

בשונה מכלי הירי השונים של ארה"ב, נאט"ו ורוסיה שמשתמשים בכדורים בהיקף של 5.56 או 5.45 מילימטר, הנשק הסיני משתמש בכדורים בייצור מקומי שממדיהם 5.8X42. לא ידוע למה סין בחרה לפתח קליע ייחודי משלה, אולם ייתכן כי זה נעשה מסיבות ביטחוניות.  הקליע שהיקפו 5.8 מילימטר מציע בליסטיקה משופרת לעומת זו של הקליע בהיקף 5.56 מילימטר של רובה ה- M855 האמריקאי כשהוא נורה מתוך כלי ה- M4A1. ייתכן שזו פונקציה של קליע מעט גדול יותר שעובר דרך קליע מעט ארוך יותר.

ה- QBZ-95-1 מגיע עם כידון ושישה רימונים ולצד שישה רימוני WY-91 מהווה את כוח הירי של החייל הממוצע בצבא סין. לכל צוות של 9 חיילים בצבא יש שני צוות אש, ומומחה רימונים אחד. אותו המומחה נושא QBZ-95-1 שמצויד במשגר רימונים בעל רוחב קנה של 35 מילימטר שמשוגר באופן דומה למשגר האמריקאי M203. מומחה הרימונים גם נושא 15 רימונים נוספים. כלי יותר כבד, ה- QBB-95, כולל גם חצובה ומחסניות של 75 קליעים למצבים חמורים.