כלי טיס בלתי מאוישים שיתפו פעולה בהיעדר ג'י.פי.אס

כלי טיס בלתי מאוישים שיתפו פעולה בהיעדר ג'י.פי.אס

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

ניסויים שנערכו לאחרונה על ידי צבא ארה"ב הוכיחו כי רחפנים וירטואליים ואמיתיים יכולים לפעול יחד, ברמה גבוהה של אוטונומיה, כדי לבצע משימות אפילו כאשר התקשורת וה-GPS שלהם נמצאים תחת התקפה כבדה של לוחמה אלקטרונית.

בסדרת הניסויים שנערכה באתר יומה באריזונה, הוכיחה תוכנית CODE של דארפ"א, העוסקת במבצעים משותפים בסביבות ללא GPS, את היכולת של כלי טיס בלתי מאוישים המצוידים ב-CODE להתאים את עצמם ולהגיב לאיומים בלתי צפויים בסביבה נטולת גישה (A2AD).

תוכנת CODE מיועדת להתגבר על המגבלות בעזרת אלגוריתמים ותוכנה חדשה לכלי טיס בלתי מאוישים, שתשפר את יכולות צבא ארה"ב לפעול בסביבות אוויריות ללא תקשורת ו-GPS.

הכטב"מים שיתפו מידע ביעילות, תכננו וחילקו יעדי משימות בשיתוף, קילו החלטות טקטיות מתואמות והגיבו במשותף לסביבה רוויית איומים ודינמית, עם תקשורת מינימלית, כך מדווח darpa.mil.

כלי הטיס הבלתי מאוישים פעלו בתחילה עם פיקוח הפיקוד. במצב של היעדר תקשורת או תקשורת מועטה, הכטב"מים המצוידים באמצעי CODE שמרו על תוכנית המשימה והצליחו להשיג את היעדים ללא הכוונה אנושית. יכולתם לבצע אינטראקציה בתנאי תקשורת ירודה מהווה צעד חשוב לעבר מימוש היעד של התוכנית לפגוע באופן דינמי וממרחק רב במטרות קרקעיות וימיות בעלות ניידות גבוהה בשדה קרב נטול GPS ותקשורת.

במהלך שלושת השבועות בהם נערכו הניסויים, השתתפו שישה כטב"מים אמיתיים ו-24 וירטואלים ושימשו כאמצעי תקיפה המקלים יעדי משימה ממפקד אנושי.

לאחר מכן המערכות שיתפו פעולה באופן אוטונומי בניווט, חיפוש, איתור מיקום ופגיעה, הן במטרות מתוכננות מראש והן במטרות שהגיעו באופן מפתיע.

מעבר לכך, הצוות של דארפ"א פעל לקידום התשתיות הנדרשות לתמיכה בפיתוח ואינטגרציה עתידיים של תוכנית CODE במעבר למערכות אוטונומיות נוספות.