“מצפן" הקוונאטום שלא חושף את המשתמש – התחליף לג'י.פי.אס

“מצפן" הקוונאטום שלא חושף את המשתמש – התחליף לג'י.פי.אס

quantum

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

כיום, מתבצעים רוב הניווטים, בין אם במגזר האזרחי ובין אם בצבאי, על בסיס מערכת ניווט הלווינים הגלובלית. אבל יותר ויותר חששות עולים לגבי פגיעותה של המערכת הקיימת להתקפה. בשנה שעברה, האשימו גורמים רשמיים בנאט"ו את רוסיה בשיבוש מכוון של אותות GPS במהלך תרגיל צבאי.

גם מההיבט הכלכלי יש לסיכון זה מחיר, וכלכלנים מעריכים כי במידה והמערכות הקיימות יתמוטטו או ייחסמו, העלות לכלכלת בריטניה בלבד עלולה להגיע ל-£1 מיליארד מידי יום, כך לפי forces.net.

מאיץ קוואנטום חדש שעשוי לאפשר ניווט ללא לווינים נמצא בשלבי פיתוח על ידי מדענים באימפריאל קולג' לונדון. הפרויקט ממומן על ידי מעבדת המדע והטכנולוגיה הביטחונית – תוכנית החישה ומודעות המצב העתידית. החוקרים מקווים כי בסופו של דבר הפיתוח יהווה חלופה מסחרית ל-GPS.

המכשיר משתמש באטומים אולטרה-מקוררים ולייזרים כדי למדוד מיקום ברמת דיוק המתאפשרות בעזרת מכניקת הקוואנטום. תחום זה הוא התיאוריה הבסיסית בפיזיקה המתארת את הטבע במימדים הקטנים ביותר של רמות אנרגיה של אטומים וחלקיקים תת-אטומיים.

המערכת מיועדת בינתים לניווט כלי רכב גדולים כמו ספינות ורכבות, אבל מכשירים קטנים יותר יהיו זמינים עם פיתוח הטכנולוגיה, כך מדווח teslarati.com.

מאיץ הקוואנטום החדש העומד בפני עצמו אינו משאיר עקבות ולא זקוק לאותות חיצוניים לצורך הניווט.

"זהו מכשיר ניווט", מסביר פרופ' אדווארד הינדס, "אבל מדובר בדרך לנווט בלי צורך לתקשר עם לווינים או כל גורם חיצוני… קל מאוד לשבש את מערכת הלווין אם רוצים, ואז אנשים אינם יודעים איפה הם נמצאים".

"במידה שאדם מעוניין לצאת למשימה הדורשת נסיעה לאורך זמן בלי להסגיר את מיקומו כתוצאה מתקשורת עם לווינים, הוא יכול לעשות זאת באמצעות המכשיר שבפיתוח בשקט ובלי שיתגלו פרטים על מיקומו", מוסיף פרופ' הינדס.