הטיל החדש והמסתורי של סין

הטיל החדש והמסתורי של סין

טיל

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

הצבא הסיני מפתח טיל מסתורי חדש שיכול לגרום נזק לכוח האווירי האמריקאי. הנשק, הידוע בתור טיל ה-PL-XX, הינו טיל בעל טווח ארוך ביותר שמטרתו לפגוע בכלי טיס עוינים.

הטיל תוכנן לפגוע במטוסי תדלוק, מטוסי שליטה ובקרה וכלי טיס תומכים נוספים שמטוסי קרב נתמכים על ידיהם בזמן מלחמה. ללא כלי תמיכה מוטסים שכאלה, הכוח האווירי של צבא ארה"ב (או של כל צבא אחר) נשאר עם חיסרון משמעותי, וממקם את סין בעמדת יתרון.    

הטיל החדש מסומן באותיות PL המצויות בהרבה טילי אוויר-אוויר סינים. באורך של כ-5.5 מטרים, סבורים כי ה-PL-XX הינו בעל טווח של יותר מ-160 קילומטרים – הטווח המקסימלי האופייני לטילי אוויר-אוויר.

סבור כי הטיל החדש של סין יפעל כך: במלחמה אווירית, מטוס קרב סיני מסוג Chengdu J-20, שעליו מורכב טיל ה-PL-XX, יעקוף מטוסי קרב אמריקאים תוך כדי חיפוש אחר מטוס התדלוק או מטוב השליטה והבקרה. אם ימצא מטרה כזו, ה-J-20 ישגר את הטיל לטווח ארוך, ולאחר מכן יסוג מהקרב. אפילו אם הטיל יפספס את המטרה, יתכן כי האיום עצמו יאלץ מטוסי תמיכה אמריקאים לטוס במרחק גדול יותר מקו האש, וכך יעילותם תפגע.

מטוסי קרב זקוקים לתמיכה רבה על מנת לממש את מלוא יכולתם. כך, מטוסי תדלוק, שליטה ובקרה ומטוסי מעקב מהווים את הבסיס המאפשר למטוסי קרב לפעול בטווח ארוך.      

למשל, מטוס השליטה והבקרה מדגם בואינג E-3 Sentry יכול לזהות כלי טיס עוינים בטווח ארוך במיוחד, ומאפשר למטוסי הקרב לטוס עם מערכת מכ"ם כבויה למטרת הסוואה.

ללא מטוסי התמיכה, כוחות הצבא יפעלו חיסרון משמעותי. מטוסי קרב חמקנים יאלצו לטוס עם מכ"ם דלוק על מנת לחפש כלים עוינים בעצמם, דבר החושף אותם בפני אויבים.  

תמרון בזמן הקרב יהפוך ליותר קשה ופחות יעיל, כאשר כל טייס קרב שולט לבד במשימתו הנפרדת. בלי היכולת לתדלק באוויר, מטרות הנמצאות עמוק בשטח האויב יהפכו לבלתי-מושגות, ומשימות יהפכו לקצרות-טווח.

הצבא האמריקאי מודע לסכנה זו, ופועל לשיפור עמידותם של כלי טיס התומכים במטוסי הקרב. חיל האוויר האמריקאי מעוניין להתקין מערכות הגנה – כולל לייזרים – על מנת להגן על מתדלקים וכלי תמיכה גדולים אחרים. בנוסף, הצבא מפתח מטוס תדלוק חמקן חדש, הידוע כ-KC-Z, כך לפי popularmechanics.com.