איך להטיס רחפן באמצעות המבט בלבד?

איך להטיס רחפן באמצעות המבט בלבד?

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

הטסת רחפן באמצעות המבט בלבד הופכת למציאות. מומחי רובוטיקה מאוניברסיטת פנסילבניה, מעבדת המחקר של צבא ארה"ב ואוניברסיטת ניו יורק פיתחו משקפים למעקב באמצעות מבט ויחידת מחשוב קטנה, המאפשרים לרחפן קטן לטוס באמצעות מבט המפעיל.

בעוד שכבר פותחו בעבר רחפנים מפועלים באמצעות המבט, החדשנות כאן היא שהמערכת עצמאית לחלוטין ואינו מסתמכת על חיישנים חיצוניים, שנדרשו כדי ליצור מערכת בקרה יחסית למשתמש במקום יחסית לרחפן. לדוגמא, כששולטים ברחפן באמצעות שלט רגיל, מדובר בבקרה יחסית לרחפן, מפני שהרחפן מקבל פקודה לפנות שמאלה בלי קשר למיקום המפעיל (שעבורו יכול להיות שהפניה דוקא לכיוון אחר), כך על פי spectrum.ieee.org. העיקרון הוא היכולת למקם את הרחפן ביחס למקום המשתמש בלי להשקיע במערכת לכידת תנועה ובלי להסתמך על GPS.

הפיתוח, Tobii Pro Glasses 2, הוא מערכת לבישה למעקב עין, בעלת משקל קל ובלתי פולשנית, הכוללת IMU ומצלמת HD. המשקפים עצמם אינם כוללים עוצמת עיבוד גבוהה, לכן הם מחוברים ליחידה נישאת של   NVIDIA Jetson TX2 CPU וכן GPU.

באמצעות המשקפים, המשתמש צריך רק להזיז את מבטו לעבר הרחפן, והמצלמה שעל המשקפים תאתר אותו באמצעות רשת נוירונית עמוקה, ותחשב מה המרחק ממנו.

לצד נתוני האורינטציה של הראש המתקבלים מה-IMU והמצלמה, הדבר מאפשר למערכת להעריך היכן נמצא הרחפן ביחס למשתמש.

ואז יש רק לקבע את המבט על נקודה אחרת, והמשקפיים יתרגמו את המבט לווקטור עבור הרחפן, כך שתישלח פקודה לרחפן לטוס לנקודה זו. יש לקחת בחשבון שצריך להפוך את יעד המבט לנקודה תלת מימדית בחלל, במקום דו מימדית.

החוקרים מקווים כי בסופו של דבר, המערכת שלהם לאפשר לאנשים חסרי ניסיון בהטסת רחפנים לבצע את הפעולה בצורה בטוחה ויעילה במצבים בהם אין בנמצא מטיס רחפנים מקצועי. ניתן יהיה להשתמש בטכנולוגיה אף כדי לאפשר לאדם אחד לשלוט במספר רחפנים שונים באופן סימולטני.