גילוי פיזיקלי ישפר סריקות הביטחון בשדות תעופה

גילוי פיזיקלי ישפר סריקות הביטחון בשדות תעופה

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

טכנולוגיה חדשה תאפשר לבצע סריקות אבטחה לגילוי חומר נפץ בשדות תעופה בצורה משופרת. קבוצת פיזיקאים מאוניברסיטת סאסקס שבבריטניה השתמשו במצלמה של פיקסל אחד וגלי טרה-הרץ אלקטרומגנטיים לצורך הפיתוח, שעדיין בשלב תיאורטי, של סורקים לגילוי חומרי נפץ בשדות תעופה.

השיטה עוסקת בצילום בדיוק גבוה של העצם לא רק מבחינת צורתו אלא גם את הרכבו הכימי, וזאת בעזרת מצלמת single point מיוחדת שמסוגלת לפעול בתדרי טרה-הרץ.

הטכניקה תוכל להיות מיושמת לתכנון מצלמות ברזולוציה גבוהה בטווחי תדר אחרים, שיוכלו בהמשך להפוך להשתלב בטכנולוגיה למכשירי סריקה גופנית, חיישני התנגשות או מכ"מים אולטרה-מהירים למכוניות ללא נהג.

יכולת ההדמיה הייחודית שפותחה נקראת "הדמיית רוח רפאים לא לינארית". הגישה מייצרת סוג חדש של תמונה המספקת יותר מידע על העצם. קרינת טרה-הרץ, הנמצאת בין מיקרוגל לבין אינפרה-אדום על הרצף האלקטרו-מגנטי, היא בעלת אורך גל גדול יותר לאור נראה. היא יכולה לחדור בקלות למספר חומרים נפוצים כמו בגדים, פלסטיק ונייר, ויכולה להוביל לפיתוח טכנולוגיה שתאפשר לראות מה נמצא בתוך העצמים במסגרת סריקות הביטחון.

יחד עם זאת, הקרינה גורמת לתגובות שונות מהדגימות הביולוגיות, מה שמאפשר לחוקרים לקטלג את החומרים שלא ניתן להבחין בהם באור נראה.

החוקרים מאמינים כי לגלי טרה-הרץ פוטנציאל עצום בפיתוח ישומים קריטיים כמו לאבחון רפואי, איתור חומר נפץ, בטיחות מזון, ובקרת איכות בייצור.

יחד עם זאת, האתגר הוא פיתוח מצלמות אמינות, זולות ויעילות ופוטנציאל לאיתור עצמים קטנים מאורך הגל. אך החוקרים ממעבדת הפוטונים מצאו, כנראה, דרך להתגבר על מגבלות אלה על ידי שימוש בגישה אחרת מחקרים קודמים בתחום.