אירופה תהדק הפיקוח על יצוא טכנולוגיות דואליות

אירופה תהדק הפיקוח על יצוא טכנולוגיות דואליות

dual-use technologies

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

למחוקקים באיחוד האירופי יש תכנית להידוק הפיקוח על היצוא של מספר טכנולוגיות, מגבלות השמורות כיום לפריטים כמו אורניום מופחת, פתוגנים אנושיים וטכנולוגיות ומוצרים דואליים נוספים בעלי ישומים צבאיים ואזרחיים. אם טיוטת ההצעה אכן תעבור במליאת הפרלמנט האירופי, יוצבו תוכנות ריגול וטכנולוגיות מעקב שונות באותה קטגוריה עם טילים, לייזרים, רעלנים ופריטים נוספים שעלולים לסכן אזרחים.

ועדת המסחר של הפרלמנט האירופי הצביעה ברוב מוחץ של 34 ל-1 לטובת הרחבת הרשימה של המוצרים המוסדריםלשימוש דואלי, כך שתכסה "טכנולוגיית מעקב סייבר שעשויה לשמש לביצוע הפרות מרחיקות לכת של זכויות אדם או החוק ההומניטרי הבינלאומי, או עלולות להציב איום בפני הביטחון הבינלאומי או האינטרסים הביטחוניים של האיחוד והמדינות החברות בו".

לפי washingtontimes.com, מגבלות היצוא הקיימות של האיחוד האירופי מגבילות מוצרים לשימוש דואלי שמסוגלים לשמש ליצירת נשק השמדה המונית או כאלה שאסורים על ידי אמברגו של גורמי מסחר. "יש להגדיר בחוק פעילויות מעקב למטרת מניעה, חקירה, איתור או ביצוע של עבירות פליליות או ביצוע עבירות פליליות ולהוות אמצעי חיוני ומידתי בחברה דמוקרטית", נאמר במזכר המצורף להחלטה המוצעת. "אולם בשנים האחרונות, היו דיווחים רבים על היצוא של טכנולוגיות מעקב-סייבר למשטרי דיכוי ו/או לאזורי סכסוך ונעשה בהן שימוש המפר את זכויות האדם".

“טכנולוגיות מעקב-סייבר, שהן בעלות ישומים לגיטימיים ומוסדרים בתחום אכיפת החוק, נוצלו באופן בלתי הולם לצורך דיכוי פנימי על ידי ממשלות דיקטטוריות כדי לחדור למערכות המחשבים של עריקים ופעילי זכויות אדם, מה שלעתים עלה לאנשים אלה במאסר או אפילו בחייהם", מציין המזכר.

צעד לגבי טכנולוגיות הצפנה מעורר עניין: מספר חברי פרלמנט של האיחוד האירופי ביקשו מהמועצה להציע חקיקה חדשה תוך חמש עד שבע שנים להסרת הפריטים הכוללים הצפנה מרשימת המוצרים המכונים מוצרים דואליים, הזקוקים לאישור מיוחד לפני שחברות יכולות למכור אותן מחוץ לגבולות האיחוד האירופי.

"טכנולוגיית הצפנה אינה שייכת לתחום בקרת היצוא של המוצרים לשימוש דואלי. על המועצה ליזום פעילות מתואמת של המדינות החברות במסגרת הסדר ווסנאר כדי להסיר את טכנולוגיית ההצפנה מרשימת הפריטים המוגבלים", נימקו את דרישתם חברי הפרלמנט. הסדר ווסנאר הוא הסכם בינלאומי רחב יותר המסדיר את חוקי בקרת היצוא.