שלד חיצוני חדש יוכל לעזור למשותקים ללכת שוב

שלד חיצוני חדש יוכל לעזור למשותקים ללכת שוב

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

פרפלגיה, שיתוק בפלג הגוף התחתון, מגבילה את כל אלו הסובלים ממנה לכיסא גלגלים. מתקנים נוחים לגישה עבור נכים הם עדיין אינם הנורמה, וכך המגבלות על אלו החיים עם כיסאות גלגלים הן רבות ומקשות מאוד. צוות של חוקרים ממעבדת הנדסת הרובוטיקה והאנושות באוניברסיטת קליפורניה בברקלי מתקרב צעד אחד צעד לשנות את המציאות הזו.

הצוות, אשר בראשו עומד הפרופסור להנדסת מכונות הומייון קאזרוני (Homayoon Kazerooni), עובד בשקידה משך יותר מעשור על יצירת שלד חיצוני אשר יוכל להחזיר את יכולת התנועה לאלו שאיבדו אותה.

חברת SuitX, אשר יצאה מהמעבדה בראשה עומד קאזרוני, חשפה לאחרונה את "פניקס" – שלד חיצוני קל משקל וגמיש. לפניקס יש שני מנועים בירכיים עם הגדרות מתח הנשלטות באופן חשמלי. הם נעים בחופשיות בזמן ההליכה ומחזקים את עמידת המשתמש. בעזרת כפתורים בקביים הנלוות יכול המשתמש לשלוט בתנועת הרגליים וללכת במהירות של יותר מקילומטר וחצי לשעה. מארז הסוללות, אשר נמצא בתיק גב, מחזיק עד שמונה שעות.

“אנחנו לא יכולים ממש לתקן את המחלה," אומר קאזרוני. "אנחנו לא יכולים לתקן את הפציעה. אבל מה שזה יעשה זה לדחות את הפציעות המשניות הנגרמות עקב הישיבה. זה מאפשר איכות חיים טובה יותר."

קאזרוני והצוות החלו לעבוד על הפרויקט בשנת 2000, ופיתחו סדרה של שלדים חיצוניים הולכים וגוברים בתחכומם במהלך השנים. העבודה החלה בעזרת מימון מסוכנות דארפ"א האמריקנית לפרויקטי מחקר מתקדמים, על מנת לפתח התקן אשר יסייע לאנשים לסחוב משאות כבדים במיוחד – התקן אשר נקרא כיום BLEEX (קיצור של Berkeley Lower Extremity Exoskeleton). עבודה על הפרויקט ההוא גרמה לקאזרוני להבין שהטכנולוגיה יכולה להיות מיושמת גם בתחום הרפואי.

הפניקס הוא אחד מהשלדים החיצוניים הקלים ביותר הקיימים כיום. מחירו הוא 40,000 דולרים – לא זול כלל, אך עדיין כחצי מהמחיר של דגמים אחרים הקיימים כיום.

הסרטון הבא מראה את התוצאות המדהימות של השלד החיצוני. אנשים בעלי שיתוק בגפיים התחתונות יכולים כעת לעמוד, ללכת, ואפילו לשחק כדורגל.