הססמה החזקה ביותר: תעודת זהות מבוססת אטומים

הססמה החזקה ביותר: תעודת זהות מבוססת אטומים

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

מדענים גילו דרך לאמת או לזהות כל מכשיר שהוא על ידי יצירת תעודת זהות המבוססת על אטומים. הטכנולוגיה, אשר נרשמת כפטנט על ידי אוניברסיטת לנקסטר וממוסחרת על ידי חברת Quantum Base, עושה שימוש בדור חדש של ננו-חומרים המאפשרים זיהוי ייחודי של כל מוצר בבטיחות ודאית.

המחקר, אשר פורסם במגזין Scientific Reports של Nature, עושה שימוש בפגמים ברמת האטום – שיבושים אשר בלתי אפשרי להעתיק שכן הם מכילים את אבני היסוד של החומר אשר לא ניתן לשנות.

פתרונות אימות כיום כגון תגיות כנגד זיוף או הגנה בעזרת ססמה מבססות את אבטחתם על קושי לשכפול או על סודיות אך ידועים כפתרונות שאינם בטוחים לגמרי וקלים באופן יחסי לזיוף. לדוגמה, טכנולוגיות אנטי-זיוף אפשר לחקות  וססמאות אפשר לגנוב, לפרוץ ולשבש.

ההתקנים מבוססי האטום פורצי הדרך אינם דורשים ססמה וחסינים לחיקוי, ובכך הופכים למערכת המאובטחת ביותר שנוצרה. זאת בנוסף לעובדה שאפשר לשלב אותם בכל חומר שהוא יוצרים מערכת אידאלית להחליף את טכנולוגיות האימות הקיימות.

ההתקן, אשר נקרא Q-ID ועושה שימוש בטכנולוגיית מדידה אלקטרונית תואמת CMOS, יכולה בקלות להיות משולבת בתהליכי ייצור שבבים קיימים ומאפשרת ייצור המוני משתלם. ההתקנים החדשים הם בעלי מאפיינים נוספים דוגמת יכולת לעקוב אחר מוצר דרך שרשרת האספקה.

ג'ונתן רוברטס, דוקטורנט לפיזיקה באוניברסיטת לנקסטר ואחד מכותבי המאמר אמר: "ההמצאה כוללת יצירה של התקנים עם זהויות ייחודיות ברמת הננו אשר עושים שימוש בטכנולוגיית קוואנטום חדשנית. כל התקן שיצרנו הוא ייחודי, 100 אחוז מאובטח ובלתי אפשרי להעתקה או שיכפול."

ד"ר רוברט יאנג, ראש המחקר באוניברסיטת לנקסטר ומייסד שותף של Quantum Base, אמר: "אפשר לדמיין שימוש במכשירים שלנו לצורך זיהוי מגוון רחב של מוצרים, בין אם זה אימות של סחורות ממותגות, כרטיסי SIM, רכיבי ייצור חשובים – האפשרויות הן אינסופיות."