צבאות מקומיים? טנקים ומטולי רימונים לשירות המשטרה בארה"ב

צבאות מקומיים? טנקים ומטולי רימונים לשירות המשטרה בארה"ב

אילוסטרציה

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

אילוסטרציה
אילוסטרציה

כשלוש עשרה אלף סוכנויות אכיפה בחמישים מדינות ארה"ב וארבע טריטוריות בשליטתה משתתפות בתוכנית של "מיחזור" ציוד צבאי. חלקו של האמל"ח המועבר 'במתנה' שמקורו בכוחות הביטחון של ארה"ב עולה בהתמדה שנה אחר שנה. מאז שנות התשעים המוקדמות, נאמד היקף ההעברה של אמל"ח בשווי העולה על 5 מיליארד דולר. זאת, ממשרד ההגנה לגופי משטרה ברחבי ארה"ב, במסגרת תוכנית המכונה LESO 1033. מדובר במה שמכונה "תוכנית התמיכה בגופי אכיפה" (’Law Enforcement Support Office 1033). העברה זו מתווספת לתוכניות אחרות המיועדות, לפי ההצהרות, להילחם במה שמכונה "המלחה בסמים" ו-"המלחמה בטרור".

לשם השוואה, ה-DHL, המשרד לביטחון המולדת (Department of Homeland Security), העביר סכום הנאמד ב-34 מיליארד דולר לגופי משטרה ברחבי ארה"ב בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר 2001. ההעברות התקציביות של המשרד מאז הוקם לאחר מתקפות הטרור יועדו לרכש ציוד ואמל"ח עבור סוכנויות לשמירה על חוק וגורמי אכיפה מתוך עודפי הצבא האמריקאי.

מדובר במשאיות צבאיות, מטולי רימונים, מסוקים ורובים מתקדמים. ברם, אלו הם רק חלק מן הפריטים אשר גורמי אכיפה קיבלו לידיהם במדינת פלורידה. במהלך עשר השנים האחרונות, עשר סוכנויות לשמירה על החוק בצפון פלורידה קיבלו לידיהן ציוד ואמל"ח בשווי הנאמד ב-6.3 מיליארד דולר.

הציוד המדובר כולל אפודי מגן חסינים בפני כדורים וטנקים עמידים בפני מוקשים. אלו מיועדים לשימוש 'בקו החזית' של מחוז בייקר (Baker County) בפלורידה. ממשרדי השריף במחוז נמסר כי הציוד נועד לאו דווקא להתמודדות עם מהומות והפגנות, ויותר למשימות הצלה.

הירשמו לאתר הישראלי לביטחון המולדת

על פי דיווח של The Statesman, מחוז בייקר קיבל לאחרונה ציוד החלק מרכש במסגרת מימון שהתקבל על פי תוכנית LESO 1033. הציוד מועבר לגורמי האכיפה לאחר שהצבא האמריקאי החליט כי אין לו עוד צורך או רצון להחזיק באמל"ח.

"הציוד הזה אינו משהו שאפשר לשים עליו תג מחיר," אומר אחד מקציני המשטרה במקום, וולץ (Volz). מפקדת המשטרה של מחוז בייקר מקווה שמענקים שיועברו לידיהם יממנו מספר התאמות ושדרוגים של האמל"ח שהועבר. לאחר שלב זה, הצוותים המקומיים יתאמנו בציוד. "אנו מקווים כי לא נגיע למצב בו נזדקק לרכב משוריין כדי שיגן עלינו מפני ירי או דברים דומים," הוסיף וולץ.

משרדי השריף של מחוז בייקר אינם תחנת המשטרה היחידה בפלורידה שקיבלה ציוד במסגרת תוכנית LESO 1033. במהלך העשור האחרון, מרבית גורמי האכיפה בצפון מדינת פלורידה, ובכלל זה משרדי שריף, קיבלו ציוד ואמל"ח ברמה צבאית ששוויו נאמד במיליוני דולרים.

תחנת המשטרה בעיר ג'קסונוויל (Jacksonville) קיבלה שני מסוקים במסגרת התוכנית. כמו כן הועברו לידי גורמי האכיפה במחוז פטנאם (Putnam) שמונה משאיות; משרדי השריף של מחוז סט. ג'ון (St. Johns County) זכו ברובוט לסילוק פצצות, ולמחוז ברדפורד (Bradford) הועברו רובים מעודפי צבא ארה"ב.

הציוד מועבר כאמור בעלות מינימלית ביותר. ברם, כל גוף אכיפה חייב לשאת בהוצאות האחזקה בעצמו.