אגוזי: מתקפה אמריקאית על איראן

אגוזי: מתקפה אמריקאית על איראן

A U.S. Special Operations Forces Soldier leads a group of soldiers from Iraqi Special Operations Force's 8th Regional Commando Battalion while practicing movement techniques during Foreign Internal Defense training in Baqubah, Iraq. Members of the Combined Joint Special Operations Task Force-Arabian Peninsula advise, train, and assist Iraqi security forces during Operation New Dawn.

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

מאת אריה אגוזי

המודיעין הישראלי מצביע על אפשרות של פעולה צבאית איראנית נגד ארה"ב וישראל, ככל שמתקרב יום הזיכרון לקאסם סולימאני, מפקד כוח קודס האיראני, אחד מחמשת הענפים של משמרות המהפיכה האיראנים. 

הוא נהרג ב-3 בינואר, 2020 כאשר כטב"ם אמריקאי שיגר טיל שפגע במכוניתו בסמוך לשדה התעופה הבינלאומי של בגדאד.

בהתפתחות מקבילה, ממשלת ישראל הורתה לצה"ל להתכונן לקראת פעולה אמריקאית נגד איראן. זאת לפי דיווח של הכתב הבכיר ברק רביד, מחדשות וואלה.

לפי דיווח זה, צה"ל קיבל הוראה "להתכונן לתרחיש של פעולה אמריקאית נגד איראן לפני שהנשיא דונלד טראמפ עוזב את הבית הלבן, ב-20 בינואר".

הוא הוסיף כי צפוי שירושלים תקבל התראה מראש על פעולה אמריקאית כזאת.

לפי הדיווח, שר הביטחון בני גנץ דיבר פעמיים בשבועיים האחרונים עם כריסטופר מילר, מזכיר ההגנה בפועל של ארה"ב, שהחליף את מרק אספר, שפוטר על ידי טראמפ מספר ימים לאחר הבחירות לנשיאות.

המתח באזור גובר. חיל האוויר הישראלי תקף שוב ב-24 בנובמבר מטרות איראניות בסוריה, בהן נהרגו לפחות איראני ופרו-איראני שהיו באתרים שמיוחסים לאיראן בסוריה.

בשבוע שעבר, דיווח הניו יורק טיימס כי הנשיא טראמפ העלה את האפשרות לתקוף את מתקן העשרת האורניום המרכזי של איראן בננטאז. טראמפ הזכיר את הנושא כשישב בחדר הסגלגל לאחר שעודכן כי הדוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מראה שאיראן הגדילה משמעותית את כמות האורניום המועשר שברשותה. לפי הדוח, סגן הנשיא מייק פנס, מזכיר המדינה מייק פומפאו ובכירי ממשל אחרים פסלו את הרעיון על הסף בטענה שהדבר יביא להסלמה אזורית.

מספר ימים לאחר אותו דיווח בניו יורק טיימס, מזכיר המדינה פומפאו ביקר בישראל ובמדינות המפרץ. במהלך ביקורו של פומפאו, גורמים אמריקאים רשמיים במשלחתו מסרו כי בכל הקשור לממשל טראמפ, "כל האפשרויות עדיין על השולחן" לגבי איראן.

בזמן שפומפאו שהה במפרץ, הפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב, הממונה על המזרח התיכון, הודיע על תרגיל פתע במהלכו שוגרו מפציצים אסטרטגיים מסוג B-52. מפציצים אלה מסוגלים לשאת את פצצות הענק שיכולות לחדור את האזור התת-קרקעי המגן על המתקן האיראני.

המפציצים האמריקאים המריאו מארה"ב וטסו ישירות לבסיס חיל האוויר האמריקאי בקטאר. תרגיל הפתע הוצג כמסר לטהראן. לפי הודעה מטעם הפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב, "מטרת התרגיל היתה להרתיע גורמים תוקפנים" ולבטא תמיכה בבנות בריתה של ארה"ב במזה"ת".

לדברי מיכאל סגל, מומחה לאיראן מהמרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, שר ההגנה העיראקי ג'ומא אינעד ביקר לאחרונה באיראן מלווה במשלחת צבאית רמת-דרג ונפגש עם גורמים מדיניים וביטחוניים בכירים. נדונו היחסים הצבאיים והמדיניים. הצד האיראני העלה את נושא פעולתם הנמשכת של כוחות אמריקאים על אדמת עיראק והצורך לגרום להם לעזוב.

במהלך הביקור, נפגש שר ההגנה העיראקי עם מפקד משמרות המהפיכה חוסיין סלאמי, שהדגיש כי גירוש הכוחות האמריקאים מעיראק צריך להתבצע בהתאם להחלטת הפרלמנט ולרצון העם העיראקי. 

לדברי סגל, שני הצדדים דנו גם ברצח מפקד כוח על קודס, קאסם סולימאני ואבו מהדי אל מנדס, סגן מפקד ארגון הגג העיראקי הפרו-איראני המורכב ברובו ממיליציות שיעיות, והצורך לנקום באלה האחראים למותם. חוסיין סלאמי אמר כי הנקמה תהיה בפרופיל גבוה.

כרגע אין אישור רשמי לדווח באתר החדשות הישראלי, אבל גורמים כאן טוענים שבמסגרת הנסיבות, "זה נראה מאוד הגיוני".

אריה אגוזי, עורך ראשי, iHLS