לראשונה בעולם – הצלחה למגדל סלולרי מרחף

לראשונה בעולם – הצלחה למגדל סלולרי מרחף

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

מגדלים סלולריים מוטסים מסוגלים לכסות טווח גאוגרפי נרחב יותר ממגדלים קרקעיים, וניתן להעביר אותם למקומות שזקוקים לסיגנל. ה-Sunglider, כלי טיס בלתי מאויש ענק בעל כנף קבועה, המונע באנרגיה סולארית, יפעל כמגדל סלולרי נייד, זאת בעקבות ניסוי LTE מוצלח שהוא הראשון מסוגו בעולם. הניסוי מהווה שלב חשוב בדרך ליצירת כלי טיס ירוק, שיספק אינטרנט מהיר לכל מקום בעולם.
Alphabet, חברת האם של גוגל, בשיתוף עם חברת HAPSMobile של SoftBank היפנית, הצליחו להפעיל קשר LTE יציב מרחפן סולארי בגובה 62,000 רגל בסטראטוספירה.
החיבור בניסוי איפשר תמיכה בשיחת וידאו בינלאומית עם משתתפים מיפן ומיבשת אמריקה, ביניהם וינט סרף, אחד מ"אבות האינטרנט". המשתתפים השתמשו בסמארטפונים רגילים, והשיחה היתה ב-high definition וברמת שיהוי נמוכה, לפי HAPSMobile, אם כי לא היא לא סיפקה פרטים לגבי מהירויות החיבור.
ה-Sunglider הוא רחפן סולארי אוטונומי בעל מימדי ענק, שנועד להישאר באוויר למשך חודשים רבים בכל פעם. כלי הטיס נראה כמו כנף מסיבית בודדת באורך של כ-78 מ'. הוא מונע על ידי 10 מדחפים, ומהירותו המירבית 110 קמ"ש. אמנם מהירות זו נחשבת לאיטית עבור כלי טיס, אבל ה-Sunglider (שנקרא קודם לכן HAWK30) מיועד לשהייה ארוכה, יותר מאשר למהירות. הוא ירחף גבוה בסטראטוספירה (השכבה העיקרית השניה של האטמוספירה) מעל הטיסות המסחריות, יטען את הסוללות שלו באמצעות השמש, ויתאים את עצמו בצורה אוטונומית לשינויי הרוחות, כך מדווח theverge.com.
“המטע"ד תפקד כמתוכנן בתנאים המאתגרים של הסטראטוספירה, בהם מהירויות הרוח מגיעות ליותר מ-58 קשר (כ-30 מ' לשניה) והטמפרטורות יורדות למינוס 73 מעלות צלזיוס", לפי החברה.
הניסוי מהווה חלק מהשותפות בין Loon של Alphabete לבין HAPSMobile, שהוכרזה באפריל 2019. Loon מוכרת בעיקר הודות למגדלים הסלולריים שלה המבוססי בלון, והיא זו שמספקת את מטע"ד התקשורת, בעוד ש-HAPSMobile היא שבנתה את כלי הטיס.