לפשע אין גבולות?

לפשע אין גבולות?

Photo illustration Pixabay
borderless crime

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

ההשלכות של רשת האינטרנט על הפשיעה הן מרחיקות לכת. לכן, ראיות דיגיטליות, מציבות אתגרים אך גם הזדמנויות בחקירת פשעים, בפרט בהיבט הבינלאומי. קיים כיום צורך הולך וגובר לספק לסוכנויות אכיפת החוק ולתובעים "כלים להתמודדות עם אמצעי התקשורת העכשוויים בהם משתמשים גורמי הפשע כיום, כדי להתמודד עם צורות חדשות של פשע", כך לפי eema.org.

יוזמת LOCARD (פיתוח פלטפורמה לאיסוף והמשכיות של ראיות חוקיות) היא יוזמה במימון האיחוד האירופי, המכירה באתגר זה. מטרתה לספק פלטפורמה כוללת להבטחת שרשרת הבעלות (chain of custody) על ראיות אלקטרוניות לאורך זרימת העבודה הפורנזית, וליצירת פלטפורמה מבוזרת אמינה שתאפשר אחסון של מטה-דאטה של ראיות דיגיטליות בבלוקצ'יין. ראיות דיגיטליות פוטנציאליות יוכלו כך להיות מוצגות בבית המשפט.

הפיתוח יספק אוטומציה של איסוף ויצירת מסמכים לגבי כל ראיה דיגיטלית. ה-LOCARD יגביר את האמון בטיפול ובעיבוד של הראיות האלו וניהול שרשרת הבעלות באמצעות שקיפות, אחסון איתן ושימוש באבטחת קצה-לקצה באמצעות Trusted Environment Execution, כך לפי אתר locard.eu.

צוות החשיבה העצמאי האירופי EEMA המתמקד בזהות, פרטיות ואמון, יספק את מומחיותו בתחומים הטכניקה, חוק, אתיקה ותקשורת ליוזמה החדשה.

לדברי יו"ר EEMA, ג'ון שמאה, "קפיצת המדרגה בהיקף הראיות הדיגיטליות, הנובעת מהמגוון הרחב של מקורות כגון סמארטפונים, שירותי ענן, מערכות מעקב, מדיה חברתית ועוד, מציב אתגר עצום בפני ארגונים, סוכנויות אכיפת חוק ואנשי תביעה, אך גם הזדמנות גדולה. היכולת לאסוף ראיות במהירות מטווח רחב של מקורות ולנהל את הנתונים בדרך שמשמרת את שרשרת הבעלות יאפשרו חקירה יסודית של המקרים, תהליך תביעה מהיר יותר ושיעורי הצלחה גבוהים יותר". הוא מוסיף: "LOCARD מכירה בכך שהפשע הופך יותר ויותר לחסר גבולות, ובהיעדר דרך לשתף ראיות דיגיטליות בצורה שתשמור על שלמותם, הפושעים ימשיכו לחמוק ממערכת המשפט".