נלכד כלי תת-ימי בלתי-מאויש מתקדם

נלכד כלי תת-ימי בלתי-מאויש מתקדם

unmanned underwater

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

לאחרונה שוחרר סרטון המראה כוחות ח'ותים לוכדים כלי תת-ימי בלתי-מאויש של הצי האמריקאי במים, לא רחוק מחופי תימן.

הווידאו מראה ארבעה גברים בציוד צלילה מחזיקים בכלי התת-ימי, המזוהה כ- Remus 600 עם סמלי היצרן Hydroid וחברת האם Kongsberg. כמו כן הודפס השם "Smokey" על הכלי.

גורמים רשמיים בצי החמישי של חיל הים האמריקאי, אשר תחת אזור שליטתם נכללים ים סוף, מיצרי הורמוז והמפרץ הפרסי, לא מאשרים האם הכלי אכן שייך לארה"ב ולא מספקים מידע באשר לפעולות כלים כאלה בגזרה.

גורם רשמי אחד אמר כי הכלי המדובר היה מערכת פסיבית שהצי השתמש בה למחקר מטאורולוגי. פוסט אחר ברשת התייחס לכלי התת-ימי כ"מכשיר ריגול" אשר נעשה בו שימוש ל"משימות ריגול" על ידי הקואליציה בהובלת הסעודים שנלחמת בח'ותים בתימן משנת 2015.

“הכלי אמור לפעול במים רדודים ולפעול בסביבת החוף, והוא עוצב כך שיהיה די אוטונומי", דן גטינגר, מנהל-שותף במרכז לחקר הכלים הבלתי מאוישים בקולג' בארד אומר ל- businessinsider.com לגבי ה-REMUS 600. "כנראה שזה הכלי הבלתי מאויש התת-מימי המתקדם ביותר בו נעשה שימוש".

מחירו של ה-REMUS 600 הוא כמיליון דולר לפני תוספות למבצעים ספציפיים, אומר גטינגר, ומוסיף כי המבצעים הנפוצים ביותר של חיל הים האמריקאי שמערבים את הכלי כוללים משימות פינוי מוקשים, איסוף מודיעין, מעקב, סיור ורכישת מטרות.

מסמך המוצר של חברת האם קונגסברג מתייחס ל-REMUS 600 בתור "החבר הוורסטילי ביותר" במשפחת הכלים התת-ימיים של Hydroid ומספר כי הוא יכול לפעול בעומקים של עד 600 מטר ולהיות מותאם לנשיאת ציוד לפי משימה. מהירותו של הכלי יכולה להגיע ל-4.5 קשר ימי, אורכו הוא בין 9 ל-18 רגל, תלוי באילו אמצעים מרכיבים עליו למשימה אליה יצא. חלק משימושיו הלא-צבאיים כוללים תגובה למצבי חירום, מחקר ימי, מיפוי, צפייה באוקיינוס וארכאולוגיה.

כלי ה-REMUS 600 הוא בעל 20 שעות שימוש, כך גטינגר, כך שיכול להיות שהוא עלה לפני הים לאחר משימה, וכך יורט בידי הח'ותים לפני שמפעילו יכול היה לאספו.

אין זו הפעם הראשונה בה המורדים הח'ותים מיירטים חומרה אמריקאית. באוקטובר דיווחו המורדים כי הם הפילו כלי טיס בלתי מאויש אמריקאי מסוג MQ-9 Reaper מעל הפרברים הצפוניים של צנעא. צילומים הראו את כלי הטיס מסתחרר מטה בלהבות וקהל אנשים מתאסף סביב ההריסות לפני שמורדים ח'ותים העמיסו את שרידי הכלי על טנדר ונסעו.

במקרה זה הודו גורמים אמריקאים רשמיים כי כלי הטיס אכן הופל.

ארצות הברית עורכת מבצעים נגד דאע"ש בתימן ונגד אל-קעידה בחצי האי ערב, אך וושינגטון תומכת באופן שקט במלחמה בתימן, המובלת על ידי סעודיה. תפקידה של ארה"ב מעורר ביקורת, בעיקר בנושא של פגיעה באזרחים. המחוקקים בארה"ב מנסים להביא למדיניות שתגביל את ארה"ב מלפעול בתימן.