מסקנות מרתקות מכנס ביג דאטה לביטחון

מסקנות מרתקות מכנס ביג דאטה לביטחון

big data

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

כולם היו תמימי דעים שטכנולוגיות ביג דאטה נמצאות בתהליך התפתחות מואץ, ומהוות מנוע צמיחה בכל ארגון. ביג דאטה מעורר עניין מיוחד כשמדובר בהיבטים של ביטחון, מודיעין והתכת מידע. הכנס המרתק והתערוכה ביג דאטה לביטחון ומודיעין, בהנחייתו של אל"מ (מיל.) אריק דוידי, התקיים היום, זו השנה השביעית. כמו בכל שנה, הארוע הייחודי, שמארגנת חברת iHLS, הפגיש את כל חברי האקוסיסטם בתחום – מהצבא, כוחות הביטחון ואכיפת החוק, התעשיות הביטחוניות, האקדמיה, עולם הסטארטאפים והחדשנות ועוד.

בכנס היום הושק גם כנס חדש וחלוצי – Quantum Tech – שיתקיים לראשונה ב-18 בנובמבר, 2019. על רקע האצת הפיתוח היישומי בתעשיה ובמחקר בתחום הקוואנטום בישראל ובעולם, יתמקד הכנס ביישומי קוואנטום בתחום הביטחון והאבטחה.

יו"ר הכנס ביג דאטה, חן וקראט בן מרדכי, סמנכ"לית מכירות, TA9, פתחה את הארוע. בהרצאתה הציגה את האינטגרציה של מגוון מקורות ומערכות כצעד שובר שוויון וכאתגר המרכזי בתחום. נדרשים תהליך למידה אוטומטית לגבי כל הנתונים, והצפה שלהם לצורך הפקת תובנות ולטובת עבודת האנליסטים.

את הניסיון של צה"ל בתחום הציג סא"ל מרק מנדלמן, רע"ן סיגמא ביחידת מצפן – בית התוכנה המטכ"לי של צה"ל. במסע לאימוץ טכנולוגיות ביג דאטה בענן, יש לקחת בחשבון את קצב השינוי המואץ ותנאי אי-הוודאות, המחייבים לקבל החלטות גם על סמך הימור מושכל. לדבריו, ההתפתחות הטכנולוגית המשמעותית בעולם כיום נמצאת בענן הציבורי שעליו אנחנו רוצים לבנות את ענן המידע הפרטי, כאשר הדאטה הארגוני והענן הארגוני צריכים להוות סביבה אחת תוך שימוש בכלים ובטכנולוגיות המתקדמות ביותר. בצה"ל מתבצע כיום מהלך מקיף של הכשרה ויצירת מקצועות בתחום הדאטה – מהנדסי מידע, חוקרים, אנליסטים ועוד, וכן נפתח מסלול לימודי ביג דאטה במסגרת העתודה. בהמשך יווצרו בצה"ל תקני דאטה חדשים, כדי להיערך לעיסוק העולה בתחום.

פתרונות GIS לביג דאטה גיאוגרפי מרחבי מבית Esri הוצגו על ידי מור יפה, CTO, חטיבת ה-GIS בחברת Systematics. הוא הדגיש את חשיבות העיבוד המבוזר ככלי לניתוח ביג דאטה.

תא"ל (מיל.) ברוך מצליח, דוקטורנט במחלקה להנדסת תעשייה, אוניברסיטת תל-אביב, היה המהנדס הראשי של פרויקט טנק המרכבה וזכה בפרס ביטחון ישראל על פיתוח מערכת ההגנה האקטיבית "מעיל רוח". בהרצאתו הציג חדשנות באיתור מטרות על ידי רובוטים אוטונומיים ניידים, המצויידים במגוון חיישנים.

דר' נתן וייס, מדען בכיר, מפעל סייבר, התעשיה האווירית/אלתא, דיבר על חוקי המשחק החדשים בהגנה ובתקיפה בסייבר, בהקשר של ביג דאטה ובינה מלאכותית.

פרופ' חבר אורן קורלנד, הפקולטה להנדסת תעשיה וניהול, הטכניון, מומחה בתחום איחזור מידע, דיבר על המפגש בין תורת המשחקים לאיחזור מידע, והקשר ללוחמה בטרור.