הגורמים אותם יש לקחת בחשבון ברכישת רחפן משטרתי

הגורמים אותם יש לקחת בחשבון ברכישת רחפן משטרתי

רחפן משטרתי

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

רשויות אכיפת החוק ברחבי ארה"ב החלו מאמצות מערכות אוויריות בלתי מאוישות למשימות מגוונות, מאיתור והצלה דרך חקירת זירות תאונות דרכים ועד לפעילויות ימ"מ. אתר policeone.com סוקר את הגורמים אותם יש לקחת בחשבון בתחנת משטרה הרוצה להטמיע תוכנית רחפנים.

רחפן לצורכי בטיחות הציבור מציע אופציה בטוחה, יעילה וזולה יחסית לקבלת נכס אווירי הזמין באופן מיידי למגוון משימות.

בשנת 2015 כ-6 סוכנויות אכיפת חוק בארה"ב הפעילו יחידת רחפנים יעילה. בשנת 2017, המספר של הסוכנויות המפעילות יחידות רחפנים קפץ למעל 350. השנה המספר הזה צפוי לגדול באופן מעריכי.

השוק מוצף בפלטפורמות רחפנים רבות, וקשה לבחור מתוכן איזה רחפן מתאים לאיזו סוכנות. מאמר זה מציג את הגורמים אותם יש לקחת בחשבון כאשר רוכשים רחפן לבטיחות הציבור.

  1. זמן טיסה לרחפן משטרתי – רוב הרחפנים הם בעלי זמן טיסה של 20-30 דקות, והיקרים יותר יכולים לטוס עד 50 דקות. בנוסף לאנרגיה מסוללת הכלי, רחפנים מקושרים (Tethered) יכולים להיטען מיחידת אנרגיה קרקעית, שתאפשר זמן הפעלה ארוך יותר אך לא מוגדר, שיתאים למשימות ארוכות יותר.
  2. יכולות עמידות במזג אוויר – כל רחפני בטיחות הציבור מיועדים להתמודד עם פגעי מזג אוויר, בעיקר עם רוח חזקה, שיכולה להוות גורם מגביל ליכולות המשימה של הרחפן. חלק מהרחפנים הקטנים יותר יודעים להתמודד עם רוחות של עד 30 קמ"ש, אך ישנם כלי טיס גדולים יותר המסוגלים להתמודד עם רוחות חזקות יותר, של מעל 55-65 קמ"ש.
  3. זמינות חיישנים – רחפנים רבים מסוגלים להשתמש בחיישנים מעבר למצלמת זום אלקטרו-אופטי. מצלמות זום מספקות את היכולת להיות במרחק בטוח מהמרחב המבצעי. מצלמות תרמיות מאפשרות גילוי עצמים המקרינים חום. מצלמת אינפרא אדום מאפשרת יכולת ראיית לילה ומצלמת LiDAR, Light Detection And Ranging, מספקת מידע מדויק בצורה בלתי רגילה לתיעוד זירות פשע ותאונות.
  4. התקנת מטע"ד (מטען ייעודי) ועצמים נוספים – היכולת לשאת מטע"דים שונים מרחיבה את פרופילי המשימה האפשריים לרחפני בטיחות הציבור. האופציות להתקנת עצמים על רחפן כוללות זרקורים, כרטיסי דגימות חומרים מסוכנים , מנטרי גז ואנטנות תדרים. ציוד נוסף הניתן לפריסה על ידי הרחפן כולל ערכות מצילות חיים, שקי הצלה, יחידות ניטור GPS וכלים קטנים.
  5. יכולת הפעלה כפולה – במהלך משימות בטיחות ציבורית מסוימות מפעילי הרחפנים יכולים לעבוד ביעילות רבה יותר אם יעבדו בצוות בו אחד מטיס את הרחפן והשני אחראי על החיישנים. חלק מדגמי הרחפנים מאפשרים למפעיל החיישנים לשלוט במצלמה או בחיישנים אחרים בעוד הטייס מתעסק רק בהטסת הכלי. דבר זה יכול להיות יעיל במיוחד במשימות איתור והצלה.
  6. תמיכת יצרן – יש להתחשב תמיד ביכולת לקבל תמיכה לצרכן מיצרן הרחפן אותו רוכשים. רכישת מערכת מתוחכמת עשויה להיות השקעה פיננסית רצינית מסוכנות אכיפת חוק. החזקת רחפן שמפסיק לקבל תמיכה טכנית או שהופך לבלתי ניתן לתיקון לאחר הרכישה יכולה להיות בעייתית.
  7. מחיר הרחפנים המשטרתיים – מחיר הוא תמיד גורם התחשבות גדול, ולעיתים המרכזי בעת רכישת רחפן. חשוב מאוד להכין רשימת צרכים ורצונות מפורטת, בהתאם לדרישות משימות בטיחות הציבור הרלוונטיות לכל סוכנות. בצרכים חייבים להתחשב על מנת להיות יעילים, והרצונות הם אקסטרה שיכולה להרחיב את מעטפת המשימה, אך לא חיוניים להשלמת המשימה העיקרית. כמו כן, חובה גם לקחת בחשבון תוספות כספיות כמו אביזרים משלימים, סוללות נוספות, וכמובן הכשרת מפעילים.

רחפן יכול להוות מכפיל כוח חזק מאוד לסוכנויות בטיחות ציבורית. הרחפנים הינם דרך בטוחה ויעילה להגדיל את יכולות המשטרה לעמוד במשימותיה. בעזרת מחקר זהיר ניתן למצוא את הרחפן המתאים לכל תחנת משטרה ולהוסיפו לארגז הכלים שלה, וכך לקבל את יתרונותיה של יחידה אווירית במחיר זול יחסית.