רוסיה מפתחת טיל שיגור ונחיתה אנכיים רב-פעמי

רוסיה מפתחת טיל שיגור ונחיתה אנכיים רב-פעמי

טיל רב פעמי קורונה

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

רוסיה עובדת כיום על טיל חדש ורב-פעמי, בעל יכולת המראה ונחיתה אנכיים שיהיה גם ידידותי לסביבה.

לפי המפתחים, שלא כמו טיל הפאלקון 9 של חברת Space X שבבעלותו של המיליארדר אילון מאסק, טיל ה-KORONA הוא לא רק טיל, אלא גם רכב חלל, המסוגל לבצע המראה ונחיתה אנכיים, שבפיתוחו סולל את הדרך לטיסות בין-כוכביות מאוישות.

סגן המפתח הראשי במרכז פיתוח הטילים מקאייב, סרגיי מולחנוב סיפק מידע חדש על KORONA, טיל חד-שלבי חדש לגמרי מתוצרת רוסיה, כך לפי אתר spacedaily.com.

העבודה על KORONA, רכב שמיועד לשיגור אנכי ולנחיתה אנכית, החלה בשנות ה-90 המוקדמות, אבל הוקפאה בשנת 2012 בשל מחסור בתקציב. עם זאת, מוקדם יותר החודש מרכז פיתוח הטילים מקאייב אישר כי ממשיכים בפרויקט.

סגן המפתח הראשי במרכז הפיתוח הבהיר כי פרויקט KORONA קורא לפיתוח של טיל מעבורת חד שלבי, ניתן לשימוש חוזר שאין לו שלבי ביניים נתיקים.

כיאה לרכב בעל יכולות המראה ונחיתה אנכיות, ה-KORONA מצויד בבולמי זעזועים, לפי מולחנוב. החלקים שמשתמשים בכמות האנרגיה הרבה ביותר בו מתוכננים לעבוד 25 פעמים, והמערכת כולה מתוכננת לחיים יעילים של 100 מחזורי שיגור.

מצופה כי הרכב יהיה עשוי סיבי פחמן, מחוזקים על ידי יריעות קרמיות שיספקו הגנה מחום הנוצר בכניסה מחדש לאטמוספירה. המנוע החיצוני של ה-KORONA מתוכנן לכלול תא בעירה מודולרי, שישרוף דלק ידידותי לסביבה. בין האופציות לדלק נמצאים חמצן נוזלי וקרוסין.

מהנדסים ממרכז מקאייב לתכנון טילים בעיר מיאס שבמחוז צ'ליאבינסק אישרו שרכב החלל יוכל לשאת עד שבעה טון של מטען לחלל, או 12 טון מטען במסלול סביב כדור הארץ. המהנדסים מצפים כי KORONA יוכח כיעיל מאוד לקוסמונאוטיקה מוטסת, כולל הטסה והובלה של קוסמונאוטים לתחנות חלל המקיפות את כדור הארץ.

טיל הפאלקון 9 נחשב כעת לטיל רב-פעמי חלקי שגם הוכח בטיסה כטוב ביותר בעולם, אבל גם לו יש בעיות. מאוחר בחודש אוקטובר, טיל הפאלקון 9 עלה באש ברגע הנחיתה לאחר שהעביר מטען לחלל.

מרכז הטילים במקאייב מהווה חברה מבוססת לפיתוח טילים, והיא ידועה היטב בתור החברה שמפתחת לרוסיה את הטילים הבליסטיים לצוללות הטילים האסטרטגיות של המדינה.

פרויקט KORONA ראה גרסאות רבות מתחילתו בשנת 1992, כשגרסאות קודמות תכננו להשתמש ב-BURAN, התשובה הסובייטית למעבורות חלל האמריקאיות, לפני שהפרויקט נפל. מאז אמצע שנות ה-90, עיצובים חדשים פותחו, ולאט לאט שודרגו עד לתצורה הנוכחית.