רחפן מבוסס בינה מלאכותית מתחרה במטיס אנושי

רחפן מבוסס בינה מלאכותית מתחרה במטיס אנושי

drone

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

חוקרים במעבדת ההנעה הסילונית JPL של נאס"א בקליפורניה העמידו במבחן את הפיתוח החדש שלהם. הם יצרו תחרות בין רחפנים הנשלטים באמצעות בינה מלאכותית לבין מטיס אנושי מקצועי ומדדו את זמן הטיסה במסלול מכשולים בעל סיבובים רבים.

התחרות היתה גולת הכותרת של שתי שנות מחקר בתחום אוטונומיית הרחפנים, במימון גוגל. החברה התעניינה בעבודתה של המעבדה בתחום ניווט מבוסס-ראיה עבור רכבי חלל – טכנולוגיות שניתנות ליישום גם ברחפנים. כדי להדגים את התקדמות המחקר, בדקו החוקרים את התזמון של פיתוח הבינה המלאכותית שלהם מול מטיס הרחפנים בעל השם העולמי קן לו.

לפי nasa.gov, הצוות בנה שלושה רחפנים ופיתח את האלגוריתמים המורכבים הדרושים כדי להטיס אותם במהירויות גבוהות תוך המנעות ממכשולים. האלגוריתמים שולבו עם טכנולוגיית Tango של גוגל, תחום נוסף בו עסקה מעבדת JPL.

"הרצנו את האלגוריתמים שלנו נגד אדם שפועל יותר לפי הרגשה", אמר רוב רייד, מנהל המשימה ב-JPL. "ניתן ממש לראות שהבינה המלאכותית מטיסה את הרחפן באופן חלק לאורך המסלול בעוד שטייסים אנושיים נוטים להאיץ בצורה אגרסיבית, כך שהמעבר שלהם פחות חלק".

בהשוואה למטיס האנושי, הרחפנים טסו בזהירות רבה יותר אך בעקביות. יש עדיין לעבוד על האלגוריתמים שלהם, לדוגמא מדי פעם הם טסו כל כך מהר שהטשטוש כתוצאה מהתנועה גרם להם לאבד כיוון.

המטיס האנושי השיג מהירויות גבוהות יותר והצליח לבצע תמרוני סיבוב מרשימים, אבל העייפות הוותה מגבלה, גורם שרחפנים המונעים על ידי בינה מלאכותית אינם צריכים להתמודד איתו.

בעוד ששני הצדדים החלו עם זמני טיסה דומים, הרי שלאחר עשרות סיבובים, לו למד את המסלול והפך להיות יצירתי וחד. הוא הגיע לזמן ממוצע של 11.1 שניות בהשוואה לרחפנים האוטונומיים שהשיגו ממוצע של 13.9 שניות.

אבל בסופו של דבר הרחפנים האוטונומיים היו כאמור עקביים יותר, כאשר הבינה המלאכותית אפשרה להם לטוס באותו מסלול כל סיבוב.
ללא מטיס אנושי, הרחפנים האוטונומיים מסתמכים בדרך כלל על GPS כדי להתמצא בסביבה. אך זו אינה אופציה כשמדובר בחלל של מבנה כמו מחסן או אזור אורבני צפוף. גם מכוניות אוטונומיות מתמודדות עם אתגר דומה לזה.

טכנולוגיות מיקום ומיפוי מבוססות מצלמה עשויות לאפשר לרחפנים לבדוק מלאי במחסנים או לסייע במבצעי חילוץ והצלה באזורי אסון. בסופו של דבר, אולי הם אפילו ישמשו כדי לסייע לרובוטים עתידיים לנווט במסדרונות תחנת חלל.