טכנולוגיות פורצות-דרך מאיצות את שוק המסוקים

טכנולוגיות פורצות-דרך מאיצות את שוק המסוקים

helicopter market

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

שוק המסוקים האזרחיים נמצא בצמיחה, המונעת בעיקר על ידי טכנולוגיות חדשות ההופכות את המסוקים לבטוחים יותר, נוחים ומהירים יותר, והמציעים יעילות גבוהה יותר בעלות נמוכה.

לאחר חמש שנים בהן המכירות הגלובליות של המסוקים האזרחיים ירדו בשליש, במהלך המחצית הראשונה של השנה חלה עליה של 3% במכירות, וחברת Airbus Helicopters צופה כי הצי כמעט ויכפיל את עצמו במהלך שני העשורים הבאים. "אנחנו בעיצומה של מהפכה", אמר תומש קריסינסקי, סגן נשיא למחקר וחדשנות בחברה, ל-Professional Engineering, על פי imeche.org.

מסוק ה-Racer של Airbus, מסוק מהיר וחסכוני המתוכנן לבצע את טיסתו הראשונה ב-2020, הוא מהיר כפליים ממסוקים קונבנציונליים, ויחד עם זאת זול מהם ברבע, לדברי קריסינסקי. "טסים מהרים יותר וצורכים פחות", הוא אמר. "במהירות 190 קשר ה-Racer צורך 30% פחות דלק ממסוק קונבנציונלי שטס ב-130 קשר".

בין השאר, הדרישה המופחתת לאנרגיה עבור הרוטור העיקרי במהלך שיוט פירושה שניתן לכבות מנוע אחד, זאת בעזרת מערכת הנעה-עצירה של 300V המשקפת את מגמת העלייה של פתרונות חשמליים במסוקים.

חיבוריות משופרת סוללת את הדרך להגברת מידת האוטומציה, כדי "לאפשר לטייס להתמקד פחות בבקרה ויותר במשימה", מוסיף קריסינסקי, ויתכן שבסופו של דבר תאפשר טיסות אוטונומיות. החיבוריות מוסיפה גם שירותים כמו שירותי חירום המשדרים אבחונים, טלרפואה ונתוני טיפול למומחים שעל הקרקע.

שיפור מודעות המצב של הטייס היא מגמה חדשה בטכנולוגיות המסוקים. מדובר בכלי ויזואליזציה כמו מצלמות מיוצבות-ג'ירו, לייזרים, אינפרא-אדום, lidar וראיית לילה על בסיס תאורת חיפוש מהדור החדש, כל אלה מהווים את הגורמים העיקריים התורמים להפיכת המסוקים לבטוחים יותר.

להם נוספת טכנולוגיית מיפוי משופרת שמסתמכת על נתונים טובים יותר ויצוגים ויזואליים משופרים בתלת-מימד של הנוף על גבי מסכי צפיה סינתטיים מתוחכמים בתא הטייס או בתוך קסדות הטייסים.

חיבוריות משופרת של האוויוניקה תורמת גם היא למהפכה, בכך שהיא מאפשרת מיפוי חי או פתרונות מבוססי אפליקציה, כדוגמת מאגר הנתונים הנורווגי LZ-World המכיל נתונים על אזורי נחיתה. הוא ממפה מכשולים באמצעות תמונות לוויין ותמונות שצולמו על ידי טייסים. ההימנעות מנחיתה באתרים בלתי מוכרים מצמצמת את הסיכון לתאונות, אומר רוי ג'נסן, יועץ אופרטיבי בשירותי האמבולנס המוטסים של נורווגיה. "אנחנו לא מעוניינים להרוויח, על זה, אלא רק להנגיש את היכולות לכולם", לדבריו.