אפשר להירגע: כלי מחקר התנהגותי חדש

אפשר להירגע: כלי מחקר התנהגותי חדש

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

על מנת לבחון את הגורמים לאי-סדר במקרי חירום ולאתר אילו אזורים בבניין מסוכנים במיוחד בעת מקרה חירום, צוות מחקר בינלאומי חשף 36 משתתפים למקרה חירום בסביבה וירטואלית תלת-מימדית.

כל אחד מן המשתתפים הסתובב בעולם הוירטואלי באמצעות אוואטר על מסך מחשב, באופן סימולטני עם שאר המשתתפים. החוקרים ניתחו את התנהגות המשתתפים במספר ניסויים, חלקם תחת לחץ.

צוות המחקר הצליח להראות כי ההתנהגות של המשתתפים בסביבה הווירטואלית הייתה דומה מאוד לאופן ההתנהגות שלהם בעולם האמיתי. לדוגמה, משתתפים התבקשו לעבור במסדרון צר מבלי לגעת באף אחד מהמשתתפים האחרים. אופן ההתחמקות בסביבה הווירטואלית היה דומה לתבנית ההתנהגות שאובחנה במציאות, 95% מהמשתתפים בחרו לעבור את מי שבא מולם מימין.

על פי mpg.de, מחקרים קודמים הראו שאירופאים לרוב הולכים בצד ימין. מהד מוסאיד, חוקר במרכז ההסתכלות הרציונלי במכון מקס פלנק להתפתחות האדם הסביר: "הניסויים שלנו הראו שסביבות וירטואליות מאפשרות מחקר על מצבי חירום – דבר שלא מתאפשר בעולם האמתי מסיבות בטיחות ואתיקה".

על מנת לגלות כיצד ינהגו משתתפים במצבי חירום, החוקרים דימו פינוי מבניין בעל ארבע יציאות, מהן רק אחת שמישה. למרות שרוב הקבוצה לא ידעה מהי היציאה המתפקדת, לחלק מהמשתתפים היה חץ שהורה להם על הכיוון הנכון על המסך. משתתפים ידעו שחלק מחברי הקבוצה ידעו מה היציאה הנכונה אך לא ידעו מי אלה. בנוסף, החוקרים הגבירו את הלחץ בכך שהציבו רף של זמנים: מי שלא ייצא מהבניין תוך 50 שניות יאבד כמות משמעותית של נקודות. בסוף הניסוי הנקודות הומרו לבונוס כספי. גורמים נוספים שהגבירו את הלחץ היו תאורה עמומה, אורות אדומים מהבהבים ושריפות ביציאות החסומות.

הניסוי הראה עלייה בהתנגשויות ודחיפות בין אנשים תחת לחץ. האזורים המסוכנים ביותר במבנה היו כאלה שבהם על הנבדקים היה לקבל החלטות – צמתים ונקודות ללא מוצא בהם על משתתפים להסתובב חזרה וללכת נגד הכיוון של יתר האנשים. "הממצאים שלנו מציגים התנהגות עקבית בין סביבה וירטואלית לזו של העולם האמיתי. לכן, העולמות הווירטואליים הללו הם כלים טובים למחקרי התנהגות ועוד. לדוגמה, מתכנני ערים וארכיטקטים יוכלו להשתמש בהם כדי לבחון תכניות פינוי" אמר מהדי מוסאיד.