נשק נגד לווינים – הפיתוח הואץ

נשק נגד לווינים – הפיתוח הואץ

אילוסטרציה

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

אילוסטרציה
אילוסטרציה

סין וארה"ב מפתחות מערכות נשק שתהיינה מסוגלות להשמיד לוויינים בחלל. "זה נשק משנה חוקי משחק" אומר בכיר במערכת הביטחון הישראלית. כידוע, לישראל יש בחלל כמה לווייני ריגול וכמה לווייני תקשורת.

המומחים הרימו את עיניהם לחלל בדאגה בפעם הראשונה כאשר בשנות ה-90 של המאה הקודמת התנגשו שני לוויינים בחלל. שני הלוויינים, האחד רוסי והשני אמריקני, התנגשו בחלל והתרסקו לאלפי חתיכות. ההתנגשות יצרה ענן ענק של שברים הנע בחלל ומצוי במעקב של תחנות מכ"מ מהקרקע. באותה עת הובע חשש רציני כי הענן עלול לפגוע בתחנת החלל הבינלאומית וכבר נעשו הכנות למקרה שיהיו חייבים לבצע בה תמרונים כדי למנוע פגיעה של שברי הלוויינים בה.

שני הלוויינים, לוויין התקשורת האמריקני שהוא חלק ממערכת התקשורת אירידיום ושוגר לחלל בשנת 1997, והלוויין הרוסי ששוגר לחלל בשנת 1993, התנגשו ללא שהיתה התראה כלשהי על הקרקע. רק אחרי ההתנגשות הבחינו תחנות המעקב בענן השברים שנוצר והחל מעקב צמוד אחריו.

iHLS Israel Homeland Security

בשנת 2009 ריסק טיל ששוגר מספינת מלחמה אמריקנית לוויין אמריקני ישן שלדברי הפנטגון יצא משליטה. הטיל מדגם סטנדרד ששוגר מספינת הצי האמריקני פגע בו בעודו מרחף בחלל בגובה של יותר מ-200 ק"מ.

האמריקנים הסבירו את הצורך ביירוט הלוויין בסכנה שחתיכות גדולות ממנו יגיעו לכדור הארץ ויגרמו לפגיעות בנפש וברכוש, ובעיקר מהסכנה שמיכל גז ההידרזין המלא יגע לארץ ויגרום להרעלה באזור הפגיעה. גז ההידרזין מצוי בכל לוויין והוא משמש לתיקונים במסלולו בשנות שהותו בחלל. כאשר הגז נגמר מתחילה "גסיסתו" של לוויין שכן לא ניתן לתקן את מסלולו והוא מאבד גובה עד אשר לבסוף, הוא נשרף באטמוספרה.

האמריקנים הביעו שביעות רצון גדולה מהיירוט אולם במקומות רבים בעולם וגם בישראל העלה היירוט שאלות רבות. הסינים והרוסים בטוחים שהיירוט נועד לאותת להם שארה"ב מסוגלת לפגוע בכלי חלל שלהם. זאת, לאחר שגם הסינים ביצעו בתחילת 2007 השמדה של לוויין ישן שלהם.

מאז, אומרים מומחים בישראל, נמשך המאמץ של סין ושל ארה"ב להגיע ליכולת מבצעית של השמדת לוויינים בחלל. על המאמץ הזה הוטל איפול גמור שכן מדובר ביכולת שתוכנס לשימוש רק במה שמכונה "תנאי קיצון".

המומחים אומרים כי לפי הידוע יש שתי שיטות להשמדת לוויינים – האחת על ידי לוויין "מרסק" שמכוון להתנגש בחלל בלוויין שאותו רוצים להשמיד. השניה היא על ידי טיל שמשוגר מהקרקע או ממשגר ימי.

Arie Egozi iHLS editor-in-chief
Arie Egozi
iHLS editor-in-chief