אגרו-טרור: איך מגינים על המולדת ממזיקים

אגרו-טרור: איך מגינים על המולדת ממזיקים

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

12164479_s featureבכל אשמה "חידקונית הדקל האדומה" (Red Palm Weevil), מזיק לחקלאות המתיישב בעצי דקל ועלול לגרום למות העץ. יש דיווחים ממקומות שונים בעולם, מארה"ב ועד ישראל, על עצי דקל נופלים, או שיש לעקרם, בגלל פגיעתו הרעה של מזיק זה.

מי שחיפש, ומצא, פתרון לזיהוי המזיק הזה ואחרים הוא ד"ר פרדי פחיס (Freddy Pachys) שפיתח מערכת המבוססת על קרינת רנטגן ותוכנה, המאפשרת סריקה של עץ הדקל הנגוע, או של תוצרת חקלאית נכנסת או יוצאת ממדינה – ללא מגע באובייקט הנבדק. מזיקים אלימים במעבר סחורות חקלאיות, כמו חדקונית הדקל ואחרים, מהווים איום כלכלי על מדינות. זיהוי המזיקים ואיתורם בעזרת מערכת מסוג זה תסייע למניעת מתקפת טרור חקלאי, AGRO TERROR.

ד"ר פחיס הוא חוקר בכיר בקבוצת FIRST, הפועלת במסגרת ITTR – Institute of Terrorism Research and Response. זו קבוצת מחקר רבדיסציפלינרית, המבצעת מחקרים בתחומי קבלת החלטות, חיזוי תהליכים והשלכות טכנולוגיות עתידיות על החברה.

סוכנויות רבות בעולם, העוסקות במניעת טרור, חוששות מניסיונות להרעלת אוכלוסיות באמצעות החדרת מזיקים לתוצרת חקלאית, לצורך פגיעה כלכלית מוכוונת על ידי סחורות חקלאיות הנכנסות או היוצאות מגבולות המדינה. הצורך קיים גם במוצרי חקלאות תמימים, יבוא או יצוא, כדי לזהות מזיקים בפרחים, בפירות ובירקות.

טרור חקלאי הוא ענף הצובר תנופה בקרב העוסקים בטרור בעולם, ויש עדויות שארגוני טרור רואים באספקת מזון מטרה לאיום. שרשרת המזון פגיעה וחדירה והיא הכי פחות מוגנת מפני מתקפות טרור. סוכנויות בטחון רבות מתכוננות לסוג איום זה. אגרוטרור איננו נושא חדש: הצבא האמריקני גילה באפגניסטן ב-2002 ברשת אלקאידה מסמכים של משרד החקלאות של ארה"ב, שאליהם צורפו חוברות הדרכה של אנשי אל קאידה בנושא תקיפת מטרות חקלאיות.

IHLS – Israel Homeland Security

ההגדרה המקובלת לאגרוטרור היא: "החדרה מכוונת של מחלות בבעלי חיים או מזיקים בצמחים ו/או בסחורות חקלאיות, על מנת ליצור נזקים כלכליים ולפגוע ביציבות החברתית". סוג האיום אינו חדש: האשורים בימי קדם הרעילו את מזון אויביהם, ואילו במלחמת העולם השניה הדביקו סוכנים גרמניים בארה"ב במחלות משלוחי סוסים ובקר, שעמדו להישלח דרך האוקיאנוס האטלנטי לצרפת.

ד"ר פרדי פחיס הוא במקצועו מומחה לחדשנות וטכנולוגיה עם רקע באלקטרוניקה, שרותק לנושא הייחודי הזה של זיהוי מזיקים בחקלאות. הוא פיתח מערכת המגלה מזיקים בתוך מכלים, קופסאות וגזעי עצים, ללא מגע עם החומר הנבדק וללא פתיחת המכל שבו נמצאת הסחורה החקלאית. התוכנה, שעל בסיסה מקווה ד"ר פחיס שייבנה מכשיר הסריקה והגילוי, מגלה את המזיק ומתריעה על קיומו, והיא פועלת על עיקרון דומה למכשירי סריקה המוכרים של כבודה בנמלי האוויר והים. המכשיר יוכל לגלות זחל שגודלו כמה מילימטרים עד סנטימטרים. לדברי הממציא, אין עדיין מערכת כזו בעולם, והוא הצליח עד כה לרשום פטנט בארה"ב, ופטנט באירופה מצוי בסוף תהליך הרישום. הקונספט הוצג בפני מומחים בחו"ל ובמכון וולקני בישראל. עתה הוא מצפה שהטכנולוגיה תועבר לחברה שתייצר את המערכת על בסיס אבטיפוס.

לדברי ד"ר פחיס, נושא הטרור החקלאי מדאיג מדינות רבות, וכבר נרשמו אירועי טרור חקלאי. נקודות התורפה הם כמובן נמלי הכניסה והיציאה למדינות, שם עוברת התוצרת החקלאית מארץ לארץ. מזיקים גורמים לנזקים חקלאיים בהיקף של מיליארדי דולרים בשנה בכל העולם בשלבי המעבר של סחורות חקלאיות מארץ לארץ. "אמצעי הגילוי הקיימים היום הם פרימיטיביים למדי", אומר ד"ר פחיס, "בודקים את התוצרת בעזרת אולר וזכוכית מגדלת". הוא פיתח תוכנה, שבה מתבצע תהליך של הפרדה בין החומר החקלאי לבין המזיק, ניתוח התמונה וגילוי הזוחל המזיק. "כל בעל חיים שמתגלה בתוך מטען של תוצרת חקלאית הוא מזיק, מכיוון שברור שאסור שיהיו מזיקים כלל. השאיפה היא לאפס מזיקים בסחורה. כל מוצר חקלאי חייב להיות נקי לחלוטין מזוחלים ומגופים מזרים כלשהם, ומכאן חשיבות איתורם".