"האח הגדול" האמריקאי מאזין

"האח הגדול" האמריקאי מאזין

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

7922698_sמאז החלה חשיפת מסמכי המעקב של סוכנות הביטחון הלאומית (NSA) האמריקאית על ידי העיתון הבריטי The Guardian, הנשיא אובמה, פקידי מודיעין בכירים וחברי קונגרס חזרו והבטיחו לאמריקאים שהם אינם מהווים יעד למערכת האיסוף האלקטרונית הגורפת של NSA.

"איש אינו מאזין לשיחות שלכם", אמר הנשיא אובמה כשהחדשות הופיעו לראשונה.

לפי הניו יורק טיימס, מומחים הבקיאים במודיעין האמריקאי ידעו שזה אינו כל הסיפור. הנשיא התעלם ממה שפקידי NSA קראו לו מזמן בשם איסוף "מקרי" של שיחות ואימיילים של אמריקאים –איסוף שגרתי של תקשורות האמריקאים כחלק מתהליך המכוון לאיסוף תקשורת זרה.

i-HLS Israel Homeland Security

ביום חמישי, בפרסום האחרון של המסמכים שסופקו על ידי אדוארד ג'יי סנאודן, קבלןNSA  לשעבר שלפי כל הסימנים מתחבא כעת בהונג קונג, פרסם הגרדיאן שני מסמכים המתווים את הכללים המפורטים לפיהם מתנהל יירוט המידע על ידי הסוכנות. המסמכים, משנת 2009, חתומים על ידי עורך הדין גנרל אריק הולדר ג'וניור, ומייעצים למצותתי ה-NSA כיצד לקבוע אם המטרה היא איש זר בחו"ל, ועל כן משחק הוגן, ומה לעשות כשהם תופסים אמריקאים בביתם או בחו"ל.

הם מראים, למשל, שאנשיNSA  המיירטים אמריקאי בטלפון או באינטרנט – למשל , תוך כדי ניטור הטלפון או כתובת הדוא"ל של דיפלומט זר או טרוריסט חשוד – יכולים לשמור את ההקלטה או רישום הדואר האלקטרוני – אם הם מאמינים שהתוכן כולל "מידע מודיעין זר" או ראיות לפשע אפשרי. כמו-כן הם שומרים ברשותם את התוכן המיורט אם הוא כולל מידע על "איום לנזק חמור לחיי אדם או רכוש" או מספק מידע בנושאים טכניים כגון הצפנה או פגיעות להתקפות סייבר.

ובעוד אנליסטים של NSA צריכים בדרך כלל למחוק שמות של אמריקאים מהדו"חות שהם כותבים, יש הרבה יוצאים מהכלל, כולל מקרים בהם יש ראיות לכך שהאמריקאי המשתתף במידע המיורט עובד עבור ארגון טרור, מדינה זרה או תאגיד זר.

המסמכים, המסווגים "סודי" מתארים את נהלי הציתות בכפוף לפסקה 702 של ה- FISA Amendments Act, כולל תוכנית של NSA  בשם PRISM העוסקת בכריית מידע משירותי אינטרנט  כגון פייסבוק ו-ג'ימייל. המסמכים עשויים לשפוך דלק נוסף על מדורת הויכוח המתנהל בין שני הצדדים בנושא גבולות נאותים לתוכניות המעקב הממשלתיות.

i-HLS Israel Homeland Security

המסמכים מאפשרים הצצה לביורוקרטיה מונחית-הכללים של ארגוני המודיעין, הרגישה מאד להבחנה בין זרים ו"אמריקאים", מונח הכולל טכנית לא רק אזרחים ותושבים חוקיים של ארה"ב אלא גם חברות ומלכ"רים אמריקאיים. שני מסמכי הכללים, באורך תשעה עמודים כל אחד,  מזימים את התדמית של סוכנות מודיעין נוכלת המפרה בפזיזות את הפרטיות של האמריקאים.

אך עצם קיומם של הכללים מרמז על כך שהאמריקאים נופלים באופן שגרתי ברשת העולמית של הסוכנות, גם אם הם אינם מטרה מכוונת לציתות. וכיוון שהמיקוד העיקרי של המודיעין האמריקאי מאז 2001 מכוון נגד איום הטרור על ארה"ב, שיחות והודעות אימייל למדינה וממנה מושכות תשומת לב מיוחדת.

בנוסף, נציגי NSA  בעבר ובהווה מאשרים כי איסוף "מקרי" של תקשורת האמריקאים קורה כיום לעיתים קרובות יותר מאשר בעבר, עקב התפוצה הרבה של הטלפונים הניידים ודואר אלקטרוני, העשויים להקשות על זיהוי המתקשר ומיקומו.

פקיד מודיעין אמריקאי בכיר אמר כי בעוד הסבירות לאיסוף מקרי של שיחות והודעות דוא"ל אמריקאיות הייתה ידועה תמיד, מטרת NSA  היא להתמקד על זרים. " אנו הדגשנו תמיד כי המטרה אינה לצותת לאמריקאים," אמר הפקיד.

נציג אמריקאי רשמי אחר ציין שנוהל ברירת המחדל, כאשר עולים במקרה על אמריקאי במהלך ציתות, הוא להפסיק לצותת ולהרוס את ההקלטה, וכי חריגים נעשים לרוב עקב איומי ביטחון.

"אם מתוכננת התקפת טרור או אם יש איום של התקפת סייבר, אני חושב שהאמריקאים רוצים שאנו נשים לב לזה," אמר הפקיד. שני הפקידים הסכימו לדון בכללים המסווגים בתנאי שאלמוניותם תישמר.

אבל ג'מיל ג'אפר, סגן מנהל משפטי של איגוד חירויות האזרח האמריקאי, אמר שהכללים שפורטו רק מדגישים את החדירה לפרטיות האמריקאים על ידי ציתותי הסוכנות.

"מן ההתחלה הייתה דאגה מהאפשרות שהממשלה תצותת לתקשורת של האמריקאים במהלך המעקב המכוון נגד אנשים מחוץ למדינה," אמר ג'אפר. "מסמכים אלו מרמזים על כך שהמצב אפילו גרוע יותר ממה שחשבנו."

הוא ציין פסקה העוסקת בהגבלות על יירוט תקשורת בין לקוח לעורך דין, אבל אמר שהיא פותחת פתח רחב לשיתוף מידע זה בתוך הממשל.

"היוצאים מהכלל בולעים את הכלל," אמר ג'אפר.

פרופסור ויליאם סי בנקס, מומחה לחוקי ביטחון לאומי ממכללת המשפט של אוניברסיטת סירקוז, אמר כי סוגיות רבות המועלות על ידי המסמכים שהודלפו נדונו באופן מקיף כשחוק ה- FISA Amendments Act הועבר ב-2008 וחודש לאחר שנה. אבל הוא אמר כי אין הרבה סיבות לכך שהכללים יישארו סודיים.

i-HLS Israel Homeland Security

"אני לא יכול לתאר לעצמי סיכון גדול לביטחון הלאומי מחשיפתם של כללים אלו," אמר פרופסור בנקס. " אם זה עוזר לנו ללמוד יותר על מה שעושה הממשלה, זה כנראה דבר טוב."

סוכני FBI וגורמי תביעה בארה"ב מכינים, לפי כל הסימנים, תביעה פלילית על הדלפת מידע נגד סנואודן, החוגג ביום שישי הקרוב יום הולדת 30. פקידים באיסלנד אמרו שנציגי סנואודן יצרו אתם קשר לבדיקת האפשרות לקבלת מקלט מדיני במדינה זו.