דרישה נוספת לכטב"ם הליווי למטוסי קרב

דרישה נוספת לכטב"ם הליווי למטוסי קרב

This post is also available in: enEnglish (אנגלית)

חיל האוויר האוסטרלי מצטרף לרשימת המדינות המתנסות בכלי טיס אוטונומיים, עם הכטב"ם המלווה, ה-Loyal Wingman הראשון שלו, המבוסס על טכנולוגיות אוטונומיה ובינה מלאכותית. כטב"ם הקרב הזה מיועד ללוות ולפעול לצידן של פלטפורמות מאוישות ובלתי מאוישות ולהרחיב את יכולותיהן.
חיל האוויר האוסטרלי ירכוש מבואינג שלושה רחפנים כאלה, המכונים ATS מערכת ציוות לעוצמה אווירית, במסגרת התוכנית לפיתוח מתקדם של ה-Loyal Wingman.
החיל מקווה להבין, על סמך סדרה של טיסות מבחן והדגמות, איך כדאי לשלב את הרחפנים עם מטוסי קרב סילוניים ואחרים ולאפשר לחיל לשמור על ביטחונם של הטייסים באמצעות סיכון נכסים בלתי מאוישים זולים במהלך הטיסה.
כטב"ם ה-ATS הוא חצי-אוטונומי, משמעות הדבר שטייסי הקרב לא יצטרכו לשלוט מרחוק בתמרונים שלו, מסביר שיין ארנו, מנהל התוכנית בבואינג. "במהלך קרב, כשפועלים בצוות עם, למשל, ה-Super Hornet, אין לטייסים את היכולת לתפעל מרחוק כלי טיס אחר".
אחד האתגרים הוא מה כמות הנתונים שיועברו מה-ATS לקוקפיט של המטוס המאויש השולט בו, ומהו הגבול שממנו הדבר הופך למעמסה? בבואינג מבקשים לענות על השאלה לאחר שכלי הטיס ישלים את טיסתו הראשונה בהמשך השנה ויעבור לשלב הניסוי, כך מדווח defensenews.com.
כלי הטיס שאורכו 11.7 מ' הוא בעל זנב כפול ועיצוב פשוט לכאורה, עם רק ארבעה משטחים נעים, אבל הוא הורכב כך שישמור בצורה מיטבית על השרידות, יכולת התמרון והעלויות שלו, לדברי ארנו. הוא נמנע מלהתיחס למאפייני החמקנות של כלי הטיס אבל ציין כי "הושקעה מחשבה רבה בהשגת האיזון הנכון בין מה שמספיק טוב מכל הבחינות, וחתימת המכ"ם ובפרט המחיר – הם חלק מהשיקולים".
המתחרה הגדול ביותר של בואינג הוא ה-XQ-58 Valkyrie מתוצרת Kratos. חיל האוויר האמריקאי הביע עניין ברכישת ה-Valkyrie לצורך מילוי תפקיד המלווה, ה-loyal wingman, ולנשיאת מטע"די תקשורות שיאפשרו ל-F-35 ול-F-22 לשתף נתונים בצורה חמקנית.