עמדות בדיקה בלתי מאוישות – בעיות בארה”ב – פוטנציאל לחברות ישראליות

עמדות בדיקה בלתי מאוישות – בעיות בארה”ב – פוטנציאל לחברות ישראליות

6231212_sטכנולוגיה ישראלית עשויה לסייע בפתרון כמה מהבעיות המעכבות את פריסת החיישנים לאורך גבול ארה”ב – מכסיקו. לישראל ניסיון נרחב בשימוש בחיישנים לאורך גדרות בטחון הדומים לאלו שארה”ב מקימה ומשדרגת. תוכניתה של ממשלת ארה”ב להוציא מיליוני דולרים על חיישני קרקע חדשים ומתקדמים בגבולה עם מכסיקו נדחתה, עובדה שנחשפה על ידי כתב העת WIRED.

הסיבה – לחיישנים בעיות תדר ורוחב סרט אשר טרם נפתרו. הדחייה הזו אינה הראשונה – והיא מגיעה בזמן בו אלפי חיישנים מיושנים המותקנים בגבול מעלים אזעקות שווא שהוכחו כמסוכנות לחיי אדם בקרב סוכני משמר הגבול האמריקאי.

מחלקת הגנת המולדת והמכס ומשמר הגבול (CBP) של ארה”ב תכננו במקור לכסות את הגבול עם חיישני קרקע בלתי מאוישים מדור חדש – “unattended ground sensors”, או UGS. הם היו אמורים לסייע רבות לסוכני משמר הגבול, במשימתם “לעקוב, לזהות, או לסווג חדירות בלתי חוקיות” דרך הגבול, בהתאם לבקשה שנשלחה לחברות ביטחוניות על ידי ה-CBP באפריל 2011. אבל בחודש שעבר, עדכון לבקשה גרם לה להיראות כאילו בוטלה, בקובעו כי לא קיימות תוכניות “להוצאת בקשה עבור דרישה ספציפית זו בעתיד הקרוב”.

לפי CBP, התוכנית לא בוטלה עדיין – אך נדחתה למשך מספר חודשים, אם לא למרבית שנת 2013. הבעיה: החיישנים אינם מסוגלים “לדבר” עם יתר הטכנולוגיות לאורך הגבול.

הדחייה היא רק הנדבך האחרון בזרם הבשורות רעות לתוכנית הגנת בטחון הגבול. בחודשים שעברו, התוכנית הותקפה על ידי דחיות ושינויי דרישות, והסוכנות ככלל סבלה, כפי שדווח, מבעיות היעדר כוח אדם וקיצוצי תקציב.

החיישנים גם אמורים להיות קשוחים. עליהם לעמוד בתנאים קיצוניים של מזג אויר, ולהיות מכווננים היטב להבחנה בין פרטים לקבוצות של אנשים, כמו גם להבדיל בין בני אדם לבעלי חיים. לבסוף, CBT  רוצה שהחיישנים יגלו כלי רכב, ויידעו לזהות ולהבחין בין כלי רכב מסוגים שונים, כמו בקביעה אם כלי הרכב הוא משאית או שזהו בעצם אופנוע.

בשונה ממרבית חיישני הקרקע המקובלים, המסתמכים במידה רבה על מדידות אקוסטיות וסייסמיות, החיישנים אמורים “לשלב מגוון גלאים ו/או בחונים חיצוניים, כגון, אך לא מוגבלים לחיישנים סיימיים, מגנטיים, אקוסטיים, הדמיית אינפרה-אדום, [ו]מכ”מ”, כפי שנקבע באותו זמן על ידי הבקשה.

35940מרבית החיישנים מתוך 12,800 החיישנים המותקנים כעת לאורך הגבול אינם כה מתקדמים. לפי Los Angeles Times, הסוללות שלהם חלודות עקב הגשמים, ונמלים כרסמו את החוטים שלהם. החיישנים לטווח קצר מתקשים בהבחנה בין פעילות אנושית לזו של בעלי חיים או קולות סביבתיים כמו רוח וסלעים נופלים. גרוע מכל, יש להם קצב גבוה מאד של אזעקות שווא. דו”ח משנת 2005 של המפקח הכללי של DHS מצא כי רק 4% של האותות נגרמו על ידי אנשים החוצים את הגבול באופן בלתי חוקי. 34% של האותות היו אזעקות שווא, בעוד שעבור 62% מהאותות לא נמצא המקור להופעת האזעקה.

אזעקות שווא אלו מהוות סיכון רב לנשים ולגברים המפטרלים לאורך הגבול. באוקטובר, סוכן משמר הגבול נהרג ואחר נפצע כאשר שתי קבוצות סוכנים נתקלו זו בזו בחושך ופתחו באש תוך כדי חקירת חיישן שנתקע, אשר נתגלה מאוחר יותר כמי ששידר אזעקת שווא.