טכנולוגיה חדשה תעזור ללוחמי אש לראות בתוך מבנה בוער

טכנולוגיה חדשה תעזור ללוחמי אש לראות בתוך מבנה בוער

6171768_sצוות חוקרים איטלקי פיתח טכניקת הדמיה חדשה המשתמשת בהולוגראפיה דיגיטלית בתחום האינפרה-אדום (IR) כדי לצפות מבעד לדליקות כאוטיות  ולזהות פרטים בעלי פוטנציאל הצלת חיים אשר היו עד כה חבויים ללא השימוש בטכניקה. הצוות מתאר את תוצאותיו פורצות הדרך ואת יישומיהן במאמר שפורסם היום בכתב העת Optics Express של ה- Optical Society (OSA).

מקווים שהטכנולוגיה החדשה תספק מענה לאחד האתגרים העיקריים העומדים כיום בפני הכבאים – יכולת ראייה דרך מעטה עבה של עשן ולהבות למציאת בני אדם המשוועים להצלה.

כיום, לוחמי האש יכולים לראות מבעד למסך העשן באמצעות טכנולוגיית צילום IR  מודרנית. הבעיה היא שמכשירים אלו מסונוורים על ידי הקרינה האינפרה-אדומה החזקה הנפלטת מהלהבות, המהממת את הגלאים הרגישים ומגבילה את שמישותם בשטח. על ידי השימוש בטכניקה הייחודית ללא עדשות, יצרו החוקרים מערכת היכולה להתמודד עם מבול הקרינה מהסביבה המלאה להבות ועשן.

לדברי פייטרו פררו (( Pietro Ferraro  ממכון האופטיקה הלאומי Consiglio Nazionale delle Ricerche (CNR) Istituto Nazionale di Ottica באיטליה, “מערכות IR אינן יכולות לראות חפצים או בני אדם מבעד ללהבות, בגלל הצורך בעדשות זום המרכזות את הקרניים על החיישן ליצירת תמונה.”. הטכניקה החדשה עוקפת מכשול זה על ידי ביטול הצורך בעדשות הזום.

“התברר לנו כי הייתה בידינו טכנולוגיה שניתן היה לנצלה על יד כוחות הצלה ולוחמי אש בזירת שריפה כדי לראות דרך העשן מבלי להסתנוור על ידי הלהבות, מה שמהווה מגבלה של הטכנולוגיה הקיימת”, אומר פררו. ” מה שאולי הכי חשוב, הדגמנו לראשונה שניתן להשיג הקלטה הולוגראפית של אדם חי גם כשהגוף נמצא בתנועה.”

הפרסום מציין כי, במערכת ההדמיה החדשה של החוקרים, אלומת אור לייזר אינפרה-אדום מתפזרת במידה רחבה ברחבי החדר. בשונה מהאור הנראה, שאינו מסוגל לחדור דרך עשן עבה ולהבות, קרני ה-IR עוברים שם ללא הפרעה. האור האינפרה-אדום מספק שיקוף של חפצים ואנשים בחדר, והמידע הנאסף על ידי אור מוחזר זה מוקלט על ידי מערכת הדמיה  הולוגראפית ומפוענח לגילוי החפצים והאנשים מאחורי העשן והלהבות. התוצאה היא סרט תלת-ממדי של החדר ותכולתו.

השלב הבא בהעברת הטכנולוגיה הזו לשטח היא פיתוח מערכת ניידת על בסיס חצובה המאחסנת הן את מקור הלייזר והן את מצלמת ה-IR. על המערכת להתאים גם להתקנות קבועות בתוך מבנים או מנהרות. בנוסף, הצוות חוקר יישומים נוספים, בעיקר בתחום הביו-רפואה, ולבדיקה לא הרסנית של מתקני חלל ותעופה רחבי היקף העשויים חומרים מרוכבים.