האו”ם מתנגד לתקיפות נגד טרוריסטים מפלטפורמות בלתי מאוישות

האו”ם מתנגד לתקיפות נגד טרוריסטים מפלטפורמות בלתי מאוישות

צילום אילוסטרציה באדיבות דובר צה
צילום אילוסטרציה
באדיבות דובר צה”ל

האו”ם רוצה שארה”ב תפסיק את תקיפות המל”טים שלה על טרוריסטים. מקורות אמריקאיים אומרים שדרישה זו והאיום בהגדרת תקיפות אלו כפשע נגד האנושות מוכיחים מחדש שהארגון איבד כל רלוונטיות

“בעוד האו”ם אינו עושה דבר להפסקת הטבח בסוריה, הוא רוצה להגביל את אחד הכלים האפקטיביים ביותר במלחמה נגד טרור. זוהי הוכחה נוספת לכך שהארגון הבינלאומי איבד את הרלוונטיות שלו והפך חסר ערך” אמר אחד המקורות.

החוקר Dr. Richard Weitz כתב בדו”ח מקיף שבשנים האחרונות טילים ששוגרו ממל”טים היוו   אמצעי הלחימה העיקרי של צבא ארה”ב בפקיסטאן, תימן, וריכוזי טרוריסטים אחרים.

מל”טים חמושים אלו הנשלטים מרחוק ידועים על ידי רבים כמופעלים על ידי סוכנות הביון המרכזית (CIA) ומחלקת ההגנה האמריקאית (DoD). הם יוזמים התקפות מהירות על מטרות טרור בעלות ערך גבוה, ובוחרים את יעדיהם בהתאם למודיעין אותות ומודיעין אנושי.

אף כי המל”טים פועלים לעיתים קרובות בברכת הממשלה המארחת, המעוניינת להפנות את ההתקפות כנגד מתנגדיה האלימים מבית ומעדיפה את התקפות המל”טים על נוכחות צבאית או סימנים אחרים של נוכחות זרה, הם נהנים רק לעיתים רחוקות מגיבוי ומפופולאריות בקרב תושבי המדינה המופגזת.

לפי הדו”ח, מל”ט ה-Predator צויד תחילה בטילHellfire  בשנת 2001, ושימש להריגת הטרוריסט Qaid Salim Sinan al-Harithi בתימן ב-3 לנובמבר, 2002. מאז, ההתקפות שפורסמו בהרחבה היו בפקיסטאן. כמו תימן, פקיסטאן היא מדינה בה נוכחות קרקעית אמריקאית נרחבת הייתה עלולה להיות שנויה במחלוקת.

בהתאם לדיווחים שונים של אמצעי תקשורת ודו”חות צוותי חשיבה, מל”טים של ה-CIA וה-DoD  כגון ה-Predator וה-Reaper המצוידים בטילי Hellfire הרגו בשנים האחרונות מאות אנשים בצפון מערב פקיסטאן. לפי הדיווחים, מספרים אלו התגברו ב-2010 כאשר ממשל אובמה חיפש דרך להשלים את הגידול בהיקף הכוחות האמריקאיים באפגניסטן בתקיפות מוגברות על מעוזי הטליבאן בפקיסטאן השכנה.

התקפות המל”טים שנויות במחלוקת אך עדיין נחשבות לאפשרות הטובה ביותר ע”י צבאות ארה”ב ומדינות נוספות בעלות יכולת זו.

בו בזמן, ארגוני זכויות אדם מבקרים את התקפות המל”טים כהרג ללא משפט, כיוון שהטרוריסטים החשודים נהרגים מייד ללא משפט.

המקורות אמרו שהואיל וארה”ב נמנעת מלהתייחס לפעולות המל”טים, טליבאן והאחרים רשאים להגזים באוזני אמצעי התקשורת לגבי מספר הקורבנות התמימים שנהרגו כתוצאה מתקיפות אלו.