מאויש הופך לבלתי מאויש

מאויש הופך לבלתי מאויש

Dominator II UAV
Dominator II UAV

האם זהו הטרנד הבא במערכות אוויריות בלתי מאוישות? יצרני מטוסים בוחנים את האפשרות להמיר מטוסים מאוישים לכלי טייס בלתי מאוישים (כטב”מים) שיבצעו בין יתר תפקידיהם טיסות סיור ימיות.

החברה הישראלית Aeronautics מציעה את ה- Dominator XP ללקוחות שונים. ה- Dominator מבוסס על המטוס הדו-מנועי Diamond DA-42. Dominator XP יכול לטוס במשך 28 שעות וביכולתו לשאת מטעד של  עד 300 ק”ג. משקל ההמראה המרבי שלו הוא 2000 ק”ג. גובה הטיסה המרבי של Dominator XP הוא 30,000 רגל, והמהירות המרבית היא 190 kts. ה-Dominator פונה לרובד העליון של שוק המערכות האוויריות הבלתי מאוישות מסוג MALE.

יצרן מטוסי העסקים האיטלקי Piaggio וחברת Selex Electronic Systems עובדים במשותף כדי לייצר גרסה בלתי מאוישת של מטוס המנהלים P-180 Avanti מסוג turboprop.

הגרסה החדשה של Avanti, בשם P.1HH Hammerhead הותאמה באופן נרחב לתפקידה כמטוס בלתי מאויש. לפי Piaggio, הגרסה החדשה תאפשר פעולה רצופה של 16 שעות תוך נשיאת מגוון מטעדים כולל חבילות SIGINT  ו-ELINT כמו גם יכולת לבצע פעילויות פיקוח ימי ובקרת גבולות ומשימות לוחמה אלקטרונית. כלי נשק  ומטענים חיצוניים אחרים יכולים להיות מותאמים ליחידות פיילון המוצמדות לחלק הקדמי של גוף המטוס. כלי הטיס פותח כדי לתפוס נתח של שוק כלי הטייס לגבהים בינוניים וזמן טיסה ארוך (MALE), ולהתחרות בכלי טייס כמו MQ-9 Reaper ו- BAE Systems Mantis.

שתי החברות עבדו בשקט על תוכנית המו”פ שלהן במימון עצמי במשך למעלה משנתיים. הן חשפו דגם של המטוס בתערוכת הציוד הביטחוני ADEX באבו-דאבי ב-18 לפברואר לאחר ההשקה ונסיעות מבחן ראשונות בבסיס אוויר איטלקי ב-14 לפברואר.