כטב”מים מיני ומיקרו לביטחון פנים

כטב”מים מיני ומיקרו לביטחון פנים

חרףMini Bardelas_6 העובדה שמדינות רבות החלו לפתח כטב”מים, עדיין מייצרות חברות ישראליות  חלק מהדגימות המתקדמות ביותר, חלקן עדיין, ולשנים רבות, יהיו ברשימה סודית ביותר, ויישמרו על ידי אמצעי האבטחה הקפדניים ביותר במדינה.

עד עכשיו כטב”מ אלו בעיקר דגימות המיני והמיקרו, נחשבו “כלים” של חיל רגלים וחיל אוויר.

חברות ישראליות מייצרות כטב”מים טקטיים ואסטרטגיים. בין לבין הן גם מפתחות כטב”מים לכוחות מיוחדים.

הדוקטרינה הנוכחית בה דוגלים כוחות הביטחון הישראליים (צה”ל) היא שכוח הקרקע חייב לשמור על נוכחות רציפה באזור המוגדר מראש עם תמיכה רציפה של חיל אוויר מלמעלה. הדוקטורינה משתנה ולכטב”מ תפקיד מרכזי בשינוי זה.

התעשייה אווירית (תע”א) מציעה דוקטרינה חדשה ומספקת את הכלים ליישם אותה. על ידי פיתוח הכלים לשליטה אווירית כזו מנסה יצרן הכטב”מים הגדול בישראל ללמד את צה”ל.

מערכת בה נראים סימני החשיבה המבצעית החדשה היא ה”פנתר”. הפנתר היא מערכת חדשנית אוטומטית השולטת על המעברים בין שלב ההמראה לשלב הטיסה ולהיפך, לפני הנחיתה. הפנתר ממריא ונוחת באופן אוטומטי על ידי לחיצה פשוטה בקונסולת המפעיל, ובכך מבטל את הצורך בטייס חיצוני.

לדברי התעשייה אווירית הפנתר מופעל על ידי 3 מנועים חשמליים אולטרה שקטים. לפנתר משקל המראה של 65 ק”ג ויכולת להישאר באוויר עד 6 שעות. משקלו של ה”מיני פנתר” הוא רק 12 ק”ג בזמן המראה וביכולתו לשהות באוויר במשך שעתיים.

כלי נוסף הוא  ETOP רכב רחיפה אווירי (HAV), פלטפורמה טהורה שמופעלת חשמלית ויכולה לשמש ליישומי תצפית, מעקב ועוד. HAV יכול לשאת מטען של עד 20 ק”ג ולפעול בגובה מרבי של 100 מטרים.

ETOP משלב פלטפורמה אווירית חשמלית ומערכת קרקעית הכוללת אמצעים לפריסה אוטומטית, כבלים ויחידת ניהול משימה.

הכלי השלישי שפותח על ידי התעשייה אווירית הוא מערכת המל”ט “רוח הרפאים” עם המראה אנכית שנחשף באופן חלקי לאחרונה. התעשייה האווירית מוכנה לחשוף כי היא מפתחת גם את “Harlim” כטב”מ המונע ע”י אנרגיה סולארית, ממריא כשהקרב מתחיל, ומסוגל להישאר באוויר לכל אורכו.

החברה מפתחת גם את ה”פרפר” מיקרו עם כנפיים מתנפנפות ואת ה”מוסקיטו” סופר מיני שנמצאים בעיצומו של פיתוח נרחב.

עם הפופולריות הגוברת של כטב”מים המיני והמיקרו, מחפשת החברה מערכות הנעה מתקדמות למערכות אלה עם דגש על סוללות ומערכות היברידיות. זאת כתחליף לתאי הדלק שהחלו להיכנס לשוק בשנים האחרונות.

תע”א מבינה שהנעה ע”י תאי דלק פחות מתאימה למערכות הכטב”מ הנוכחיות והעתידיות שלה.

מקור בכיר אמר כי הפיתוח של כלים המונעים ע”י תאי דלק “מתקדם בקצב איטי יותר ממה שחשבנו”. המקור אמר כי בשלב זה, חלק מסוללות ליתיום הן פתרון המועדף לטווח הקרוב לכטב”מים קטנים. “סוללות אלו שופרו בשנים האחרונות, והם נותנים תוצאות טובות”, אמר המקור.

חבילות כוח היברידיות נמצאות בפיתוח בכמה מרכזים בארה”ב, אירופה ואסיה.

רק לאחרונה, ביקש חיל האוויר האמריקאי מהתעשייה לפתח חבילת כוח היברידית ששוקלת פחות מ-20 קילוגרמים, ותהיה מסוגלת להפעיל כטב”מ למשך 4 שעות.

חבילת כוח היברידית מבוססת על מנוע בעירה פנימית שמניע יחידת כוח עזר קטנה (APU). סוללות APU הן המקור לכוח שמניע את המדחף.

ב”רוח הרפאים” יש 4 ק”ג TOW  מקסימלי, ו-25 דקות יכולת שהייה באוויר. ל”רוח הרפאים” מהירות של 35 קשר ו-km 4m טווח מבצעי. המיני כטב”מ מופעל על ידי מנוע חשמלי. הוא ימריא וינחת אוטומטית.

בזמן שמאמצי הפיתוח נמשכים, משדרגת התעשייה אווירית את מערכות המיני כטב”מים שלה. החברה משווקת גרסה חדשה של כלי הרכב בלתי המאויש שלה “BIRD EYE 650”.

מערכת ההנעה החדשה של המיני מזל”ט מופעלת על ידי תאי דלק, המאפשרים 6 שעות של שהייה באוויר לעומת 3 שעות של הגרסה הקיימת.

המערכת כוללת 3 פלטפורמות מל”ט, מטעני EO & IR (אלקטרו אופטי ואינפרא אדום), מערכת בקרה קרקעית ניידת, קישור נתונים, מקור כוח וערכת תיקון. המערכת כולה מעשה ידי אדם וניתנת לפריסה בשטח על ידי שני אנשים.

מערכת בקרת הקרקע ניידת וקלה, ומאפשרת פעולה אוטומטית של כלי טייס. קישור המידע מאפשר תקשורת קרקעית דיגיטלית. המערכת עושה שימוש במסוף וידאו הנישא ע”י אדם.

בעוד שהחברות מפתחות מערכות כטב”מ מיני ומיקרו, מערכות דומות נכנסות לשירות ביחידות החי”ר של צה”ל.

עד כה רובוטים קטנים אלו היו כמעט מחוץ לגבול ביחידות הלוחמה בטרור בישראל ובעולם. המצב משתנה במיוחד עם פיתוח של מערכות כמו “רוח רפאים” של התעשייה האווירית ומערכת ה”פנתר”.