הצמיד שהיה עשוי למנוע את ההתאבדות של בן זיגייר נמצא עדיין בפיתוח

הצמיד שהיה עשוי למנוע את ההתאבדות של בן זיגייר נמצא עדיין בפיתוח

14449679_sטכנולוגיה המפותחת על ידי שרות בתי הסוהר הישראלי מיועדת למניעת מקרי מוות כמו זה של “אסיר איקס” בכלא ישראלי. הטכנולוגיה נמצאת בשלבי בדיקה.

לפי פרסומים זרים, בן זיגייר היה סוכן מוסד שנאסר בישראל, הושם בבידוד מלא והתאבד.

שרות בתי הסוהר בישראל מפתח מערכות חדשות, מתקדמות ביותר, לבקרה על אסירים אינדיבידואליים. השרות אחראי גם על 4500 אסירים ביטחוניים היוצרים בעיות מיוחדות.

מערכת ראשונה מסוג זה מיישמת טכנולוגיה ייחודית למניעת התאבדות אסירים.

הצוות בענף פיתוח כלי נשק, האחראי על פיתוח טכנולוגיות חדשות לשירות בתי הסוהר, נדרש לנושא זה. בשלב ראשון, לפי שרות בתי הסוהר ,  נערכו פגישות עבודה עם מומחים בתחום הרפואה, כגון פרופסור יהודה היס, המנהל הקודם של המכון לרפואה משפטית באבו-כביר, בעיקר במטרה להבין את התהליך הפיזיולוגי אותו עובר האדם לקראת ביצוע האקט האובדני.

פרופסור היס הגדיר מספר פרמטרים פיזיולוגיים המושפעים על ידי נטיות אובדניות, כגון: סדירות דפיקות הלב, תנועות האסיר, הגברת הדופק, לחץ דם, חמצן בדם, לחץ, התרגשות ועוד,

היס טען כי במצבים כמו חנק, למשל, יש “שש דקות זהב” בהן ניתן עדיין להציל את האסיר. במקרים של חיתוך ורידים בפרק כף היד יש אפילו קצת יותר זמן. עם מידע זה החלה העבודה.

הצוות פרסם בקשה לקבלת מידע (RFI) מחברות בינלאומיות העוסקות בפיתוחים טכנולוגיים, במטרה לזהות טכנולוגיות גילוי מצבי משבר או ניסיונות אובדניים, ולסייע במניעתם. הדרישה הייתה עבור מוצר שיזהה אוטומטית, במדויק ובאופן מיידי ניסיונות אובדניים, תוך מתן שהות מספקת להצלת חיים ומזעור הפגיעה.

בנוסף, הצוות דרש גם שהמוצר יהיה עמיד בפני ניסיונות פגיעה, כך שהאסיר לא יוכל לנטרל או להרוס את המערכת.
החברה הישראלית SPO Medical הייתה זו שנענתה לאתגר. החברה מתמחה בפיתוח התקנים המנטרים סימני חיים אצל תינוקות (Baby Sense) ומדי חום למדידת רמות החמצן בדם. המערכת, שפותחה בשיתוף פעולה בין שרות בתי הסוהר וחברת SPO Medical, קיבלה את השם “צמיד לחיים”, המבטא , מעל הכול, את מחויבות שירות בתי הסוהר לשמירה על חיי האסירים ובריאותם, ולהגנה עליהם, לפעמים אפילו בפני עצמם.

מהו “צמיד לחיים”? המערכת מורכבת ממקלט קצה בצורת צמיד, הנלבש על קרסול האסיר, ומנטר באופן סדיר שינויים פיזיולוגיים. הצמיד מחובר בתקשורת אלחוטית להתקן אגירת מידע של המחלקה ולמרכז הבקרה של בית הסוהר, ומתריע מיידית ואוטומטית בפני צוות בית הסוהר על ניסיון התאבדות.

בעת ניסיון התאבדות, המערכת תתריע בפני מרכז הבקרה ותציין את מיקומו וזהותו של האסיר האובדני, ופרמטרים נוספים. היחידה מופעלת על ידי סוללות, וכוללת גם התרעה על ירידת מתח הסוללה.

“צמיד לחיים” מתאים לכל סוגי האסירים, עומד בכל תנאי הסביבה, ומספק מענה לכל סוגי ניסיונות ההתאבדות (תלייה, חיתוך ורידים, הרעלה, קפיצה מגבהים ועוד). הוא אינו דורש שיתוף פעולה מצד האסיר, ועמיד בפני ניסיונות פגיעה. בורוכוב טוען כי אין עוד מערכת כזו בעולם.

אסירים עם הצמיד

במהלך החודשים האחרונים, 15 אסירים הנמצאים תחת השגחה בכלא ניצן לבשו את ה”צמיד לחיים” על קרסולם. כרגע, כאשר המיזם נמצא עדיין בשלב ההרצה הניסיונית, נעשה שימוש בצמיד אחד העמיד בפני פגיעות. “כדי להרגיע כל דאגה”,

אפילו שומרי בית הסוהר התנדבו להסתובב עם הצמידים בשבוע הראשון. גם 15 האסירים הלובשים את הצמידים עושים זאת בהתנדבות, וכל אחד מהם חתם על טופס הסכמה, ובו הבעת הסכמה להשתתף בהרצה הניסיונית של ההתקן.

לא עבר זמן רב, עד שאסירים אחרים החלו לבקש את הצמיד, לאחר שאחד האסירים חווה התקף אפילפטי וטופל מיידית הודות להתרעה של הצמיד. “המצב כרגע הוא שהאסירים עצמם דואגים לצמידים שלהם. כאשר נדרשת הטענת סוללה, פעם בשבוע, הם ממתינים בסבלנות שלא תיאמן ומשגיחים בקפדנות שהצמיד יוחזר להם, ולא יינתן, חלילה, למישהו אחר, אפילו לא בטעות”. אומר איש שרות בתי הסוהר.

יש להדגיש כי הצמידים אינם מגבילים את תנועת האסיר. תריסרי הגלאים, הפזורים לאורך התאים והשטחים הציבוריים של בית הסוהר, משדרים בקביעות להתקן אגירת המידע של המחלקה ולמרכז הבקרה של בית הסוהר. בשלב ההרצה הניסיונית, יכולות המערכת השתפרו משמעותית: נקבעו נהלים וכללי עבודה להבטחת פעולה רציפה.

בשרות בתי הסוהר  קרובים להשקת השלב השני של המערכת, שתכלול צמידים עמידים במים ובניסיונות פגיעה. הפיתוח העתידי שלנו מכוון להתקן אשר ינטר תנועה, אנרגיה ורמות קלוריות, התכווצויות, התרגשות ולחץ, רמות חמצן בדם, רמות אלכוהול בדם, ועוד.

צוות ענף פיתוח הנשק הציג כבר את המערכת בשני כנסים בינלאומיים, ויש כבר כאלו המעוניינים לרכוש אותה בחו”ל.

הסיפור על “צמיד לחיים” פורסם ב-i-HLS לפני מספר שבועות.