מערכת כטב”מ חדישה למשימות ימיות

מערכת כטב”מ חדישה למשימות ימיות

un_Hermes 900 Maritime Equipped with Maritime Patrol Radar (MPR) and EO & IR Payloads (NXP)הדרישות ליכולת תצפית על הים, דורשות יכולות ספציפיות וביצועים שונים כמו, גובה טיסה, פרופיל טיסה, ציוד יעודי ויכולת מקצועית מיוחדת של האנשים המבצעים את המשימה. עד לאחרונה, משימות מעין אלה בוצעו באופן בלעדי על ידי מטוסים ששודרגו ותוכננו במיוחד לביצוע משימות פיקוח ימי או מטוסי תובלה אחרים. משימות תצפית אלה דורשות כיסוי של אזורים רחבים מאוד, ניטור תעבורה ימית נרחבת, כמו גם פריסה בתנאים בלתי צפויים וקשים, בתגובה למצבי חירום או עבור משימות חיפוש והצלה. לכן, הצורך בפיתוח יעיל של תמונת מצב בזמן אמת בים הוא קריטי, ומצריך פריסה של מספר כלי טיס בכדי לכסות את האזורים בעלי החשיבות לביצוע המשימה בשלמותה.

כניסתם של כלי הטיס הבלתי מאוישים לביצוע משימה מעין זו, משנה הפרדיגמה. הכטב”מ מאפשר הסרת המגבלות שהיו כאדר נדרש אדם לביצוע המשימה, וכן מאפשר שימוש ביכולות חדשות המשפרות באופן משמעותי את הגמישות והיעילות התפעולית של שליטה ימית. יכולת זו חשובה במיוחד בשנים האחרונות, כאשר מספר המדינות הדורשות כיסוי שטחים ימיים גדל, בגלל הכללת האזורים הכלכליים (EEZ) תחת אזורי הכיסוי. ה-EEZ דורש בקשה בהיקף עד 200 מיילים ימיים מהחוף או מהאי הרחוק ביותר. במקרה של הודו, לדוגמא, אזור כזה מכסה מרחב עצום של האוקיינוס ​​ההודי, וגובל באינדונזיה במזרח ועד סומליה במערב. מדינה לא יכולה לכסות שטח עצום כזה מתחנות מכ”ם החוף שלה, וגם איננה יכולה להתחייב לטיסות סיור מאוישות כדי לכסות את כל השטח.

בתערוכת אירו אינדיה 2013 מציגה אלביט מערכות את מערכת הכטב”מ החדישה והגדולה ביותר שלה, הרמס ® 900, בתצורה חדשה המותאמת למשימות בקרה ימית. כטב”מ זה יכול לשאת מטע”דים עד משקל של 350 ק”ג. ובתצורה הימית חבילת המטע”דים כוללת, מערכת מכ”ם, AIS – מטע”ד אלקטרו אופטי רב חיישן,  ומערכות מעקב אלקטרוניות. ההרמס 900 מסוגל לכסות שטחים נרחבים באוקיינוס, גם בלי קו ראייה, בעל יכולת תקשורת ושידור לאחור בזמן אמת באמצעות לווין וממסר רדיו, המאפשר למפעיל לדבר עם כלי השייט בים דרך הכטב”מ עצמו. היעילות האווירודינמית של הרמס ® 900 מאפשרת שינויים תכופים בפרופילי טיסה, זיהוי חזותי של כלים שונים בים ויכולת ISAR (מודיעין, תצפית ופיקוח) באמצעות מכ”ם. לווין תקשורת מאפשרת טיסה לאזורי משימה בטווחים ארוכים של  1000 מיילים ימיים מהחוף.

יכולת ייחודית הנתמכת על ידי מערכות הפיקוד והשליטה של אלביט מערכות היא, היכולת לשלוט בשני כלי טייס בו זמנית מתחנת בקרה קרקעית אחת, באמצעות שני ערוצי תקשורת.  ליכולת זו יש השפעה משמעותית על עלויות הרכש, כוח האדם ותפעול. יכולת זו מאפשרת גם לנצל באופן יעיל את כלי הטייס שיכולים על ידי כך לכסות  שטח רחב יותר או להפעיל מעקב צפוף יותר על פני שטח נתון.  אלביט ביצעה אופטימיזציה של מערכת הקרקע כך שתכלול גם מערכת שליטה ובקרה הימית. ולמעשה, בקונפיגורציה זו  מערכת הבקרה הקרקעית מותאמת במיוחד עבור המשימה הימית, ולתמיכה ביישומי תכנון משימה ספציפיים כגון חיפוש, חילוץ והצלה ימי. מערכת הפיקוד והשליטה יכולה להיות ניידת או נייחת ומופעלת הן מבסיס ארעי שעל החוף או מתוך מספר בסיסים שונים.

מתוך הכרה באתגר הבלתי רגיל של ניטור אזור ה- EEZ בהודו וקו החוף העצום שיש לכוחות ההודים לנטר, אלביט משתפת פעולה עם חברת ווינו וארד. יחד השתיים מציעות ייחודי לרשויות ההודיות באמצעות התמודדות עם האתגר מנקודת מבט שונה.

MarInt, המערכת של Windward המבוססת לווין ימי, מסוגלת לבצע כיסוי וניתוח של כלל האזור, ולספק תמונת מצב ימית שלמה, עם  יישומים מגוונים כגון ניטור EEZ, ניטור דיג בלתי חוקי, ניתוח תעבורה אזורית וניהול תנועה בנמל.

על ידי מינוף פעולת לוויני התצפית הרבים ומקורות מידע זמינים אחרים, MarInt מתגבר על עומס הנתונים ומבצע אינטגרציה של כלל הנתונים, מבצע החלת התנהגות קונטקסטואלית וגיאוגרפית ספציפית ומנתח את הפער הקיים בכדי להפיק תובנות פעולה מעשיות.

MarInt מבצע ניתוח התנהגות עמוק על כל ספינה, מחפש אי סדרים וחוסר תאימות, זאת מתוך הנחה כי שידורי התקשורת מתוך הספינה עשויים להיות מוטעים בכוונה תחילה. התנהגות כלי השיט מנותחת בכדי לזהות התנהגות חריגה וחשודה, שוני מדפוסים ימיים שגרתיים, שיכולים להצביע על פעילויות בלתי חוקיות. כך, MarInt יכולה למעשה להגיד לך איפה העבריין, שאפילו לא ידעת על קיומו.

באירו- אינדיה 2013 הציגה לראשונה בעולם אלביט מערכות בשיתוף ווינו וארד,  פתרון המשלב את כלי הטייס הבלתי מאויש עם מערכת הניתוח הימית – MarInt. הפתרון המשולב מאפשר לחיל הים, משמר החופים, מבצעי ניטור סביבתי ורשויות האחרות,  לאכוף את התקנות והחוק במים הטריטוריאליים ואזורי ה-EEZ, בצורה טובה יותר. הפתרון מספק לרשויות אלה אמצעים רבים המאפשרים לאלה לנקוט בצעדים משפטיים ולשחזר נכסים אבודים, ובכך להרתיע עבריינים מלחזור על עבירות כאלה. המערכת הפועלת במשך 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע,  מגלה אזורים בעלי התנהגות חריגה וחשודה. הכטב”מ בתגובה נשלח לביצוע משימת תצפית ופטרול באזורים המיועדים, מזהה ועוקב אחר הכלים החשודים. כך מתבצעת אופטימיזציה משמעותית בביצוע משימת הסיור האווירי, והיעילות של המשימה גדלה תוך צמצום העלויות הנלוות.